Friday, February 23

A talk to remember

عنوان البوست ده كان هيبقي عنوان مدونة كانت روان وأنا ناويين نعملها لصديقة مشتركة وكانت من أسرع الناس اللي روان حبتهم وكانت هتعورني بلوك عشان بس أبطل أغيظ البنت بكلمة يا أنثي .
المهم ..أصعب بوست كتبته لحد دلوقتي هو ده لأني بحس بعد ما بفكر فيه إني عايز مبقاش موجود لإحساسي بضعفي..عايز أنام مقومش ..او عايز معجزة .
وكتبته من أسبوعين علي ورق بس ضاع مش عارف فين وضلفة الدولاب بتاعتي يتوه فيها فيل اليومين دول ..عشان كده قررت أقوم وأنا تعبان وألحق أكتب الكلام ده قبل ما ربنا يأذنلي وأسيب الدنيا دي + إن إمبارح سأل عليا أكتر من إنسان وإنسانة اعرفهم وده شئ رجعلي بعض الثقة المفقودة في الدنيا دي ..وللأسف مفيش منهم إلا واحد بس عنده مدونة ..شكراً يا محمد.
قلت قبل كده إن أي كلام هقوله مش هيدي لروان حقها عليا ..بس هحكي حاجة تبين أد إيه الإنسانة دي مكانش ليها مثيل .
Photobucket - Video and Image Hosting
بعدت ما رجعت من لندن بكام يوم..3 أيام تقريباً أو 4 ..كنا بنتكلم أونلاين وقامت خلصت صلاتها و صلت الفجر وبعدين رجعت..حسيت إنها مرهقة أوي وسألتها : مالك ؟! فكان جوابها إنها كويسة بس حسيت إنها فعلاً مش تمام .
وفعلاً شوية وسكتت وبعدين قالت : معلش تعبت شوية .
وقبل ما أتكلم..روان مكانتش خلصت الجملة وسألتني ..شفت فيلم
A Walk To Remember
؟
فقلتلها لأ بس فكرته وصلتني..فسكتت وسكوتها ده فهمت إنه إحباط..بس عشان كنت عايزها تطلع تنام فغيرت الكلام وخلص اليوم علي كده.
اليوم اللي بعده..كانت بتكتب جملة وأنا مش شفتها وأفتكرت إنها سألتني عن الفيلم فقلتلها ليه سألتيني عن الفيلم ده تحديداً إمبارح رغم إنها قالتلي إنها مش بتشوف أفلام الفترة دي عشان مش عايزة تضيع وقتها في حاجة ممكن تاخد فيها ولو ذنب واحد..مقالتش الأفلام حرام لكن حاولت تجتنب شبهة ضياع الوقت في حاجة ممكن تغضب ربنا منها .
فردت قالت لأ أنا شفته من زمان وحبيت أعرف رأيك فيه .
وكانت الجملة اللي كتبتها قبل ما اسأل السؤال إنها هتقوم تصلي ..كان قبل الفجر بساعة وروان اتعودت علي قيام الليل ودي من الصفات الجميلة فيها ..إنها بتوصل للصح لوحدها مش محتاجة وصي عليها أو يفكرها باللي لازم تعمله أو اللي ممكن تعمله عشان ترضي ربنا .
فأنا نسيت إنها كانت هتقوم تصلي وقلتلها إحكيلي الفيلم لأني بحب طريقتها في الحكي حتي لما بتختصر .
روان تناست مؤقتاً إنها قايمة لربنا اللي أحسن مني وأجلت الثواب اللي أنا متأكد إنها كانت في أشد الحاجة ليه عشان تحكيلي ودي المرة الوحيدة اللي أخرت قيام الليل عشان تتكلم ولو كنت خدت بالي قبل ماتبدأ الحكي مكنتش طلبت منها إلا لما تيجي من الصلاة ..كنت ببقي مبسوط وأنا بقول لأصحابي في السايبر لما يسألوني بطلت كتابة ليه ؟! أقولهم روان قامت تصلي ..كنت بحس إني أعرف إنسانة مجرد معرفتي ليها بتدي لحياتي قيمة كبيرة مفتقدها دلوقتي .
المهم ..حكت لي الفيلم اللي البطل فيه بيفتكر أيام ما كان مراهق في اخر سنة في المدرسة العليا _ السنة اللي عمره ما هينساها _ وكان عايش تايه ملوش هدف ومش مؤمن بحاجة ومقضيها فسح وخروج وتهييس ..حصل غلط معين منه كان العقاب المقابل ليه في المدرسة إنه يشترك في نشاط المفروض إنه يتعلم منه التواضع وإزاي يكون ليه قيمة..حاجة متعلقة بالدراما والمسرح علي ما أتذكر .
الوضع الجديد اللي هو فيه خلاه مجبر يطلب المساعدة من
 Jamie
البنت اللي أحياناً بتخسر أصدقائها عشان متعلقش حد بيها لأنها الوحيدة اللي عارفة مصيرها ..عارفة إن متبقاش ليها في الحياة كتير عشان تعيشه ومحبتش تعذب حد معاها .
طبعاً الوضع الجديد خلاهم قريبين من بعض ..وبدأ البطل يحب البنت بجنون ..والبطلة تتهرب منه بكل الطرق..بس في الأخر الأحاسيس الجميلة اللي زي دي مكانش ينفع تتقتل ومكانش ينفع التهرب منها ولا كان ينفع معاها الإنكار والكدب ...وبدأوا مرحلة جديدة في حياتهم..وجودهم مع بعض وكلامهم والأوقات اللي كانوا بيخرجوا فيها مع بعض غيرت كتير من مبادئ وأفكار البطل وبدأ مرحلة أصبحت حياته تستحق إنها تتعاش وحياة مكانش يحلم بيها..
ورغم إن رحيلها المحتوم أثر فيه .. وكان الألم أكبر من إنه يحتمل ..بس الفترة اللي كانوا فيها مع بعض لحد أخر يوم شافها وكلمها فيه كانت فترة أتغيرت معاها حاجات كتير أوي وبقي شخص أفضل وأقوي وقدر ميخذلهاش وقدر يحقق اللي هيا كانت بتحلمله بيه ومضيعش وجودها في حياته هدر زيها زي أي حد تاني مر علي مسرح حياته ومسابش أي تأثير .
لما روان خلصت الفيلم أنا الدموع هربت من عيني ..وفهمت الرسالة من أول لما بدأت توضحلي الفيلم وأفتكرت قصته..فهمتها كأني دخلت جوه عقلها ..وما رضتش يومها أفتح الكاميرا عشان فضلت دموعي موجودة وبتهرب مني غصب عني .
مقبلتش إني أضيع جهدها وأحسسها إنها كانت بتكلم إنسان غبي وضعيف ..فهمت إن الخسارة اللي أنا خسرتها أكيد ربنا ما أرادش بيها ضرر ليها ..فهمت إن اليوم اللي هفتكر فيه روان _ مش هنساها بإذن الله- وفي نفس الوقت حياتي تكون حياة تستاهل إني اكون فخور بنفسي وباللي عملته ..أستاهل تعليقها عندي وكلمتها اللي كانت مكسوفة تقولها لأنها مش بتعرف تعبر بالكلام وأجمل كلامها عني مقالتوش أدامي أصلاً وكذلك كلامها عن أي إنسان قدرته أو احترمته أو أي حد كان محظزظ بحبها ليه ..أستاهل إني في يوم من الأيام الأقدار سمحتلي إني أعرف إنسانة إسمها روان ..أستاهل كل لحظة روان كلمتني فيها ..
لأول مرة أندم وأعيط لأني نسيت أحفظ المحادثات بتاعتنا..بس يمكن ربنا ليه حكمة في كده ..يمكن لو كلامها كان أدامي كله والرغي اللي كنت برغيه معاها كان أدامي كنت هحبس نفسي في الكلام ده ..لكن دلوقتي بعون ربنا ..وده كفاية رغم إني لسه مش بالقوة اللي أستاهل فيها عون ربنا ..إن شاء الله هفتكر الكلام اللي روان كانت عيزاني 
أفتكره ..وهستفاد بيه للدرجة القصوي إن شاء الله .
آخر ما قامت به كانت صلاة قيام الليل، ولعل دي أقوى رسالة سابها لي ربنا. وهي رسالة لا تنسى، وربنا يرزقني نفس مصيرها أو أفضل إن شاء الرحمن.
رسالة إلى: روان ..لو في أي إمكانية إنك تشوفي كلامي أو تحسيه ..لو في إحتمال إن الكلام ده روحك تعرفه سواء دلوقتي أو في يوم الحساب ..بوعدك إني لحد ما ربنا يأذنلي بالرحيل ..هعمل كل جهدي وهعمل المستحيل عشان وجودك في حياتي ميكونش هدر وربنا هيوفقني بإذنه وبرحمته.
Photobucket - Video and Image Hosting
يا رب ساعدني ....
وأغفر لروان أي هفوة ..وإرحمها وأسكنها فسيح جناتك مع الناس اللي بتحبهم ..

Tuesday, February 13

praying throught my tears

Photobucket - Video and Image Hosting
مفيش كلام يكفي للتعبير عن فقدان إنسانة زي روان
وأنا نفسياً لحد دلوقتي موصلتش لمرحلة أقدر أقول فيها إني عارف أنا هعمل إيه
وجودي علي النت صدفة النهارده معرفش هتتكرر ولا لأ
لكن كل اللي علي بالي إني بدعي ربنا يغفر لإنسانة تستاهل كل خير
لقيت فيها كل المعاني الجميلة اللي ممكن أتخيلها في إنسان
وبتمني ليها الخلود في الجنة
مع كل الناس اللي كانت بتحسهم وتحبهم
يا رب

Thursday, February 1

(5)صراحة مع الاعتذار للباشمهندزة شيماء

ده تاج يا جماعة يعني حاجة كده بيعزمنا عليها أصحابنا ونبقي مجبرين نرد لو عندنا دم..فأنا هرد عشان بحاول أثبت إن عندي دم..وكمان عشان روان بقالها فترة بتقولي إمتي هتكتب حاجة من جواك ..وبصراحة من تلات تيام وأنا فاضي ومع كده مقدرتش أكتب..بس التدبيسة دي أجبرتني علي كده..ومتشكر أوي لميوية وكل تدبيسة وأحنا طيبين
الموضوع عبارة عن سؤال..5 حاجات محدش يعرفهم عنك إيه هما ؟!
هبدأ باستطرادة..إن فعلاً في كتير أوي ممكن أحطه ضمن البند ده ( ومع إني مش بحب الغموض بس قليل لما حد يهتم بإنه يعرف كل حاجة عني أصلاً ) بس هحاول أكون صريح ..وهيكونوا أهم 5 حاجات من وجهة نظري .
Photobucket - Video and Image Hosting
1- الناس كلها اللي حاولت تفهمني أو فهمتني إلي حد ما معتقدة إني طيب ..أو شخصية بتميل للمثالية في تفكيرها وأحلامها وحتي عيوبي بيبقي مبررها مثالي شوية ..لكن أنا فعلاً جوايا شر غريب مش عارف أنا كاتمه إزاي..وفعلاً نفسي أطلعه برايا خالص عشان بخاف منه..بخاف لدرجة إني أول ما ابدأ أفكر التفكير ده وأنا في البيت بعمل أخر حاجة حد يتوقعها ..بروح الأوضة بتاعة الحاجة الوالدة وأهزر معاها شوية بأي كلام من اللي بيخليها تضحك علي هبلي وبعدين أنسي..ولو بره بقي بسرح وببص لأي حاجة بعيدة ..حتي اسم الميل بتاعي اللي اقترحته الأنسانة الوحيدة اللي اطلعت علي جزء من الشر ده.. معناه عقل جهنمي أو خبيث ..معناه حاجة ذكية لدرجة الشر يعني..أنا فعلاً من يومها وهي الله يرحمها بتصلحلي تفكيري وسلبيتي دي..ويمكن روان في صمت وهدوء ادتني رسالة مختلفة يوم ما أختارت عنوان المدونة عكس الأسم بتاع الميل..بس بجد يا جماعة الخير وأنتم عددكم مش هيزيد عن ال 20 في أغلب الأحوال ..انا بخاف مني أوي لدرجة مرعبة .
2- رغم إني من ابطأ الناس كتابة في المدونة بس كتبت وأنا في المراهقة ( 13 ل 16 ) حوالي 20 قصة محدش شافهم..لأنهم ببساطة ضاعوا في نقل العفش..وبعدين كتبت واحدة قصيرة بعد حد معين في حياتي فارقها وراح عن ربنا..وكانت كئيبة شوية..وكانت طويلة أوي بس اختصرتها وبعتها لعدد قليل أوي من اللي أعرفهم علي النت وخفت حتي أبعتها لروان لتاخد الكئابة اللي كانت فيا وابدأ ألوم نفسي بعد كده علي غبائي ..
بجد يا جماعة أنا مش بقول إني موهوب..بس يعني كنتي بكتب كتير أوي كنت الزفير بتاعي عبارة عن كتابة رغم محدودية اللي قريته بس كتبت قصص طويلة كمان ..دلوقتي إيدي بتوجعني من امتحان نص ساعة ..والكيبورد بس اللي باخد راحتي عليها بس لحد دلوقتي مفيش موود كتابة مناسب..أدعولي أتهنا وأستقر وأطمن علي روان وبعدين ابدأ اخنقكم مني لحد ما المدونة تبقي خاوية علي عروشها ..قصص وشعر وكلام في السياسة كمان ..
3-معيطتش ودموعي بانت بجد إلا لوحدي ومشافنيش إلا إنسانة واحدة للأسف مش عايشة دلوقتي وإن كنت وصلي احساس إنها راحت لمكان ارتاحت فيه عكس الدنيا اللي كانت بتيجي في لحظات السعادة وتضرب كرسي في الكلوب..اعتبرت أنا وهي اللحظات دي زي ابتلاء من ربنا لقوة إيمانها وصدق توبتها ليه..وكانت كمان معتقدة إن ده تكفير عن ذنوب كتير ليها..بس يوم ما عرفت إنها في المستشفي وعملت حادثة ..ورحتلها وعلي قول الممرضة كانت في الرمق الأخير..رحت اتأسفلها والله ..لقيتني بعيط زي أي بنت بتعيط بعد امتحان محلتش فيه حاجة..بس عياطي ده ميغفرش إني كنت جبان في يوم من الأيام مع واحدة مخافتش من حد إلا ربنا في معاملتها معايا..واتمني إنها تكون فعلاً سامحتني ومبسوطة بيا وأنا بحاول أنسي...لذلك أي حد يشوفني بعيط أدامه يعرف إن ده يوم تاريخي في حياتي..بكره أحس بالضعف أدام حد مش هيقدر ولا هيفهم ومسيره ينسي تاني يوم ..ويمكن يزود ضعفي من غير ما يحس..
4-كنت وأنا مخنوق من السياسة أقول ( كنت 7 سنين وكبرت معايا محدش يتريق أنا هاري نفسي تريقة أصلاً ) ..قنبلة نووية وأمسح بيها اسرائيل أس البلاوي وقنبلة تانية علي الكويت باعتبارهم نموذج الخيانة في نظري ولحد دلوقتي مش بطيق حكامهم ..رغم غلط صدام بس دول كانوا في الأول بيستفزوه بالريموت كونترول الأمريكاني ..من الآخر دول نموذج للخليج والخونة العرب والخونة عموماً ..لكن دلوقتي رغم احتقاري للقيادة السياسية في البلدين ..واحتقاري لحاجات كتير في البلدين وبلدان كتير ...بس فعلا لو جاتلي القنبلتين دول هضربهم في شوية حاجات كده لو تجسدوا في صورة مادية ( الضعف - الفقر - الجهل - الكدب عمهم كلهم طبعاً وأبو الشر أصلاً - الجشع - وكل ما يندرج تحت بند الخطايا ) طبعاً محدش يضحك عليا بصفتي بحلم بخلاص الإنسانية والكلام الكبير ده اللي ماليين بيه دواوين الشعر وكتب النخبة المثقفة ..أنا بس ببينلكم إزاي كنت بفكر و تفكيري أتغير من غير أي سبب محدد..العالم ده عالم مش متربي ..العيب مش في اسرائيل بس ..
5-محدش فيكم يعرف إني ما نمتش بقالي يومين من القلق ..قلقان أوي وهحتفظ بسبب القلق لنفسي..حاسس إن في حياة كاملة ناقصة...مش عارف ليه متضايق من نفسي وليه حاسس إني مسئول عن الغيبة اللي مسببالي القلق ده..ويمكن ده يبرر إني بكتب وأنا في الطراوة خالص وأكيد أخطائي النحوية واللغوية في أعلي معدلاتها ..فأديكم عرفتم وبجد أنا بحب الصراحة بس بخاف لأكون صريح مع حد غلط وبيني وبينكم المدونة برضه
مش في بير ..أي حد ممكن يدخل بالصدفة .
__________
و متشكر أوي ليكي يا ميوية لأنك خلتيني أعور نفسي بصراحتي دي وقايم مبتئس زي ما بيقول صاحبي عليا دلوقتي بس في نفسي الوقت حاسس إني بقيت بتنفس بشكل أحسن ..فضفضت
شكراً تاني يا ميوية و للأسف أنا مش فايق ولا ليا في الHTML ومش دماغ أفتح سايت أجيب الكود أو اسأل ..هو سهل علي فكرة أصلا..بس مش هعرف أحط اسمك ووراه اللينك
ينفع اللينك بس مؤقتاً ..
والتاج ده بدبس فيه أي حد يعلق علي البوست ده ..وأي حد علق علي اللي قبله وهيعلق علي اللي بعده ..براحتكم بقي.. اللي مي هيجاوب يبقي مش بيهمه ضياء بتاتاً ولا بيحب ياخده علي أد عقله وشكل اللي هيزوغ مش هيعلق أصلاً ..لما نشوف بقي :((