Tuesday, November 21

عبقرية عمر ..رضي الله عنه

مكانش ليا نفس أكتب أصلاً
بس أمبارح خدت كتاب من صديقة بعتبرها الثقافة ماشية علي رجلين ..رغم أن أكيد في ناس كتير بيقروا أحسن منها بس هيا مهتمة بالقراية لدرجة أنها ممكن متفتحش معايا محادثة علي الماسنجر إلا لو في كتاب أو مقالة أو حاجة زي كده هيا عايزة تتكلم عنها
المهم ..الكتاب أسمه عبقرية عمر ...لعباس محمود العقاد ...كتاب عبقري ..رغم أني مقريتش إلا مثلاً 65 صفحة أمبارح ..وحاولت أخد منهم الخلاصة ..الناس اللي بيقولوا أحنا مش أنبيا ...الراجل ده مكانش نبي وكان قبل الأسلام بيشرب الخمر ومن ألد أعداء الأسلام ..بس عشان فطرته نقية ..بقي حاجة تانية خالص ..ربنا زرع في قلبه الأيمان وهداه
مش هعرف أتكلم عنه طبعاً لا في بوست ولا في عشرة ..بس في شوية أجزاء عجبتني حبيت أنشرها ..سواء كلام هو قاله أو اتقال عنه أوكلام عجبه
مجرد مقتطفات يعني
* أخوف ما أخاف عليكم إعجاب المرء برأيه ..
بهديها لنفسي ولكل بني أدم علي الأرض ده معتقد أن رأيه دايماً صح ..وخصوصاً لكل اللي هيقرا المدونة دي .
* أعقل الناس أعذرهم للناس ..
يا ريت كل العرب يبقوا عاقلين .
* لست مخادعاً ولكن المخادع لا يخدعني ..
لأولياء أمر المسلمين ..
* الذي لا يعرف الشر أحري أن يقع فيه ..
للمتزمتين أو الناس العنيدة اللي مبتحبش تستفيد من تجارب غيرهم ولازم يقعوا في الغلط عشان يعرفوا أنه غلط ويمكن ساعتها ميعرفوش يرجعوا ..ولكل اللي بيرفض أننا نعلم ولادنا ازاي يتفادوا الشر قبل ما نعلمهم المثاليات .
_ العقاد قال عنه ..كان أشد ألمه ظلم ظالم وأشد خجله خِذلان المظلوم .
لا تعليق ..الجملة موضحة نفسها .
كلام عجبه وإيه مش من أحسن الكلام كتاب ربنا القرآن الكريم لأ ده كلام من عامة الناس ..
* الحمد لله لا شريك له في حــكـمه كان أو في قــدره
قدر موتاً علي العباد فما يقدر خلق أن يزيد في عمره
حد يقدر يضمن لنفسه يوم زيادة يعيشه ..طب ليه كله عايش كأنه هيصلح كل حاجة بكره وبعده وهيتوب عن الذنوب كلها قبل ما يروح للقبر اللي مفيهوش لا بكره ولا بعده؟! عمر بن الخطاب سمع الكلام ده بكي
متهيألي أي حد تاني هيسمعه هيعديه من الودن التانية ..مع اننا أولي بالبكاء منه .
* وكنا كندماني جزيمة حقبة من الدهر حتي قيل لن يتصدعا
فلما تفـرقـنا كأننــا أنا ومالك لطول افتــراق لم نبت ليلةً معــاً
عمر بن الخطاب رضي الله عنه بكي ..لأنه افتكر أخوه اللي استشهد يوم اليمامة ..رد عليه اللي كان بيرثي أخوه قاله أنا لو أخويا شهيد في يوم زي ده ..مبكيش
فرد عليه عمر بن الخطاب قاله : ما عزاني أحد بمثل ما عزيتني ..أخوه مات شهيد ..ناس مش متمسكة بالحياة رغم عظمة دورهم فيها ..
احنا بقي يا عرب ويا مسلمين دورنا ايه؟!
راجل تواضع لله ربنا رفع من شأنه وخلاله هيبة مبينولهاش أجدع حاكم من بتوع اليومين دول
..
يا رب أبقي 1 % من عمر بن الخطاب ..فطرته وغيرته علي دينه و إيمانه بيك يا رب ..
والسلام ختام

Tuesday, November 14

يا ريتنا كنا عصافير

البوست ده كان حصل فيه مشكلة وباظ
اديني رجعته تاني ..وأعذروني لغيبتي الفترة اللي فاتت بس أحياناً الواحد مش بيكون عنده بديل
___________________________________
Photobucket - Video and Image Hosting

لماذا تهاجر الطيور على شكل 7

ألم تسال نفسك عندما يأتي فصل الخريف وترى جماعات الطيور تتجه نحو الجنوب ‏وهي تطير على شكل الرقم 7 , يا ترى لماذا تتخذ الطيور هذا الشكل بالذات أثناء الطيران ؟؟؟؟؟

لقد توصل العلم إلى أن كل طير عندما يضرب بجناحيه يعطي رفعة إلى أعلى للطائر الذي يليه ‏مباشرة , وعلى ذلك فإن الطيران على شكل الرقم 7يمكن سرب الطيور من أن يقطع مسافة ‏إضافية تقدر على الأقل ب71% زيادة على المسافة التي يمكن أن يقطعها فيما لو طار كل طائر بمفرده........

‏إذاً تعلم من الطير أن مجموعة الأفراد الذين يعملون في فريق واحد يتخذون الوجهة نفسها ‏يصلون إلى أهدافهم بصورة أسرع وأسهل فيتعاونون ويدعم بعضهم بعضاً ....... ‏وعندما يخرج أحد الطيور عن مسار الرقم7فإنه يواجه فجأة بسحب الجاذبية وشدة مقاومة ‏الهواء, لذلك فلإنه سرعان ما يرجع إلى السرب ليستفيد من القوة والحماية التي تمنحها إياه ‏المجموعة ...

‏وهكذا فإن الإنسان ضعيف بنفسه قوي بإخوانه وإذا ابتعد عن الجماعة فقد لايستطيع مقاومة ‏التيار ...... ‏وعندما يحس قائد السرب بالتعب لأنه يتحمل العبء الأكبر من المقاومة فإنه ينسحب إلى الخلف ‏ويترك القيادة لطائر آخر , وهكذا تتم القيادة بالتناوب ...

‏إذاً يعلمنا الطير أنه مما يجدر الإهتمام به التعاون في عملية القيادة والتناوب عليها من قبل ‏الأكفاء خاصة عندما يكون العمل صعباً ....‏أما أفراد الطيور الذين في المؤخرة فإنهم يواصلون الصياح أثناء الطيران لتشجيع الأفراد الذين ‏في المقدمة على المحافظة على سرعة الطيران ........

‏إذاً تعلم أن العبارات التشجيعية تساعد دائماً في تنشيط الذين يعملون في الخطوط الأمامية ‏وتحثهم على التقدم دائماً بالرغم من الضغوط المستمرة ........ ‏وأخيراً فعندما يمرض أحد أفراد البط أو تصيبه رصاصة صياد فيتخلف عن السرب , يقوم ‏اثنان من الطيور بالانسحاب من السرب واللحاق به لحمايته ويبقيان معه حتى يتمكن من اللحاق ب ‏المجموعة أو يموت فيلتحقان بسرب آخر .
مش جيه الوقت اللي نبص فيه فوق للعصافير والطيور ونتعلم منها ... ؟!
ليه الناس مش عايزة تقتنع أن سعادتها في قربها من بعض ؟!
مش هختم كلامي إلا بأمنية
يا ريتنا كنا عصافير

Monday, November 13

Thursday, November 9

تعبت

أُحبُكِ جداً وأعلمُ أني
لا أملك شيئاً الا التمني
أشواقي إليكِ ترهق قلبي
ولكني سلمت أمري لربي
وحسبي ربي نعم المولي ونعم الوكيل