Thursday, February 1

(5)صراحة مع الاعتذار للباشمهندزة شيماء

ده تاج يا جماعة يعني حاجة كده بيعزمنا عليها أصحابنا ونبقي مجبرين نرد لو عندنا دم..فأنا هرد عشان بحاول أثبت إن عندي دم..وكمان عشان روان بقالها فترة بتقولي إمتي هتكتب حاجة من جواك ..وبصراحة من تلات تيام وأنا فاضي ومع كده مقدرتش أكتب..بس التدبيسة دي أجبرتني علي كده..ومتشكر أوي لميوية وكل تدبيسة وأحنا طيبين
الموضوع عبارة عن سؤال..5 حاجات محدش يعرفهم عنك إيه هما ؟!
هبدأ باستطرادة..إن فعلاً في كتير أوي ممكن أحطه ضمن البند ده ( ومع إني مش بحب الغموض بس قليل لما حد يهتم بإنه يعرف كل حاجة عني أصلاً ) بس هحاول أكون صريح ..وهيكونوا أهم 5 حاجات من وجهة نظري .
Photobucket - Video and Image Hosting
1- الناس كلها اللي حاولت تفهمني أو فهمتني إلي حد ما معتقدة إني طيب ..أو شخصية بتميل للمثالية في تفكيرها وأحلامها وحتي عيوبي بيبقي مبررها مثالي شوية ..لكن أنا فعلاً جوايا شر غريب مش عارف أنا كاتمه إزاي..وفعلاً نفسي أطلعه برايا خالص عشان بخاف منه..بخاف لدرجة إني أول ما ابدأ أفكر التفكير ده وأنا في البيت بعمل أخر حاجة حد يتوقعها ..بروح الأوضة بتاعة الحاجة الوالدة وأهزر معاها شوية بأي كلام من اللي بيخليها تضحك علي هبلي وبعدين أنسي..ولو بره بقي بسرح وببص لأي حاجة بعيدة ..حتي اسم الميل بتاعي اللي اقترحته الأنسانة الوحيدة اللي اطلعت علي جزء من الشر ده.. معناه عقل جهنمي أو خبيث ..معناه حاجة ذكية لدرجة الشر يعني..أنا فعلاً من يومها وهي الله يرحمها بتصلحلي تفكيري وسلبيتي دي..ويمكن روان في صمت وهدوء ادتني رسالة مختلفة يوم ما أختارت عنوان المدونة عكس الأسم بتاع الميل..بس بجد يا جماعة الخير وأنتم عددكم مش هيزيد عن ال 20 في أغلب الأحوال ..انا بخاف مني أوي لدرجة مرعبة .
2- رغم إني من ابطأ الناس كتابة في المدونة بس كتبت وأنا في المراهقة ( 13 ل 16 ) حوالي 20 قصة محدش شافهم..لأنهم ببساطة ضاعوا في نقل العفش..وبعدين كتبت واحدة قصيرة بعد حد معين في حياتي فارقها وراح عن ربنا..وكانت كئيبة شوية..وكانت طويلة أوي بس اختصرتها وبعتها لعدد قليل أوي من اللي أعرفهم علي النت وخفت حتي أبعتها لروان لتاخد الكئابة اللي كانت فيا وابدأ ألوم نفسي بعد كده علي غبائي ..
بجد يا جماعة أنا مش بقول إني موهوب..بس يعني كنتي بكتب كتير أوي كنت الزفير بتاعي عبارة عن كتابة رغم محدودية اللي قريته بس كتبت قصص طويلة كمان ..دلوقتي إيدي بتوجعني من امتحان نص ساعة ..والكيبورد بس اللي باخد راحتي عليها بس لحد دلوقتي مفيش موود كتابة مناسب..أدعولي أتهنا وأستقر وأطمن علي روان وبعدين ابدأ اخنقكم مني لحد ما المدونة تبقي خاوية علي عروشها ..قصص وشعر وكلام في السياسة كمان ..
3-معيطتش ودموعي بانت بجد إلا لوحدي ومشافنيش إلا إنسانة واحدة للأسف مش عايشة دلوقتي وإن كنت وصلي احساس إنها راحت لمكان ارتاحت فيه عكس الدنيا اللي كانت بتيجي في لحظات السعادة وتضرب كرسي في الكلوب..اعتبرت أنا وهي اللحظات دي زي ابتلاء من ربنا لقوة إيمانها وصدق توبتها ليه..وكانت كمان معتقدة إن ده تكفير عن ذنوب كتير ليها..بس يوم ما عرفت إنها في المستشفي وعملت حادثة ..ورحتلها وعلي قول الممرضة كانت في الرمق الأخير..رحت اتأسفلها والله ..لقيتني بعيط زي أي بنت بتعيط بعد امتحان محلتش فيه حاجة..بس عياطي ده ميغفرش إني كنت جبان في يوم من الأيام مع واحدة مخافتش من حد إلا ربنا في معاملتها معايا..واتمني إنها تكون فعلاً سامحتني ومبسوطة بيا وأنا بحاول أنسي...لذلك أي حد يشوفني بعيط أدامه يعرف إن ده يوم تاريخي في حياتي..بكره أحس بالضعف أدام حد مش هيقدر ولا هيفهم ومسيره ينسي تاني يوم ..ويمكن يزود ضعفي من غير ما يحس..
4-كنت وأنا مخنوق من السياسة أقول ( كنت 7 سنين وكبرت معايا محدش يتريق أنا هاري نفسي تريقة أصلاً ) ..قنبلة نووية وأمسح بيها اسرائيل أس البلاوي وقنبلة تانية علي الكويت باعتبارهم نموذج الخيانة في نظري ولحد دلوقتي مش بطيق حكامهم ..رغم غلط صدام بس دول كانوا في الأول بيستفزوه بالريموت كونترول الأمريكاني ..من الآخر دول نموذج للخليج والخونة العرب والخونة عموماً ..لكن دلوقتي رغم احتقاري للقيادة السياسية في البلدين ..واحتقاري لحاجات كتير في البلدين وبلدان كتير ...بس فعلا لو جاتلي القنبلتين دول هضربهم في شوية حاجات كده لو تجسدوا في صورة مادية ( الضعف - الفقر - الجهل - الكدب عمهم كلهم طبعاً وأبو الشر أصلاً - الجشع - وكل ما يندرج تحت بند الخطايا ) طبعاً محدش يضحك عليا بصفتي بحلم بخلاص الإنسانية والكلام الكبير ده اللي ماليين بيه دواوين الشعر وكتب النخبة المثقفة ..أنا بس ببينلكم إزاي كنت بفكر و تفكيري أتغير من غير أي سبب محدد..العالم ده عالم مش متربي ..العيب مش في اسرائيل بس ..
5-محدش فيكم يعرف إني ما نمتش بقالي يومين من القلق ..قلقان أوي وهحتفظ بسبب القلق لنفسي..حاسس إن في حياة كاملة ناقصة...مش عارف ليه متضايق من نفسي وليه حاسس إني مسئول عن الغيبة اللي مسببالي القلق ده..ويمكن ده يبرر إني بكتب وأنا في الطراوة خالص وأكيد أخطائي النحوية واللغوية في أعلي معدلاتها ..فأديكم عرفتم وبجد أنا بحب الصراحة بس بخاف لأكون صريح مع حد غلط وبيني وبينكم المدونة برضه
مش في بير ..أي حد ممكن يدخل بالصدفة .
__________
و متشكر أوي ليكي يا ميوية لأنك خلتيني أعور نفسي بصراحتي دي وقايم مبتئس زي ما بيقول صاحبي عليا دلوقتي بس في نفسي الوقت حاسس إني بقيت بتنفس بشكل أحسن ..فضفضت
شكراً تاني يا ميوية و للأسف أنا مش فايق ولا ليا في الHTML ومش دماغ أفتح سايت أجيب الكود أو اسأل ..هو سهل علي فكرة أصلا..بس مش هعرف أحط اسمك ووراه اللينك
ينفع اللينك بس مؤقتاً ..
والتاج ده بدبس فيه أي حد يعلق علي البوست ده ..وأي حد علق علي اللي قبله وهيعلق علي اللي بعده ..براحتكم بقي.. اللي مي هيجاوب يبقي مش بيهمه ضياء بتاتاً ولا بيحب ياخده علي أد عقله وشكل اللي هيزوغ مش هيعلق أصلاً ..لما نشوف بقي :((

12 comments:

sofinqoraso said...

ليا شرف اول كومنت
الظاهر كده كله خلع وقال مش رادد
محدش عايز يدبس
مع ان والله فى ناس بتستمتع انها تطلع الحاجات اللى جواها واللى محدش يعرفها
أوعدك انى هرد على التاج إن شاء الله البوست الجاى
بس مشكلتى انى فضيحة اصلاً يعنى معتقدش ان فيه اسرار فظيعة فى حياتى محدش يعرفها بس هحاول

نرجع لمرجوعنا
بالنسبة للسر الأول
كل واحد على فكرة جواه أفكار شريرة مفيش حد ملاك
والشاطر فعلاً اللى يقدر يستوعبها ويسيطر عليها
ساعات لوحدك كده تلاقى نفسك بتتمنى حاجات شريرة لناس وساعات بعدها تزعل من نفسك أوى وتقول إزاى انا اتمنيت كده بس اعتقد انها حاجة طبيعية جوانا كلنا يعنى

السر التانى
دى حاجة تسعدنا يعنى
ساعات الواحد كده فى لحظات تجلى تطلع منه حاجات غريبة وتحفة
وساعات يبقى هيتجنن ويكتب وميعرفش يكتب جملة
ربنا يطمنك على روان يا رب

السر التالت
الدموع مش ضعف او عيب زى ما الناس بتعتقد
عندى اعتقاد ان اكتر وقت الواحد بيبقى متصالح فيه مع نفسه لما بيخرج اللى جاوه فى هيئة دموع


السر الرابع
والله كويس أنك من وانت صغير عندك ابعاد سياسية كده استخبى بقى اليومين دول

السر الخامس
ربنا يطمنك وتنام وتستريح بقى

البوست لذيذ اوى
ومستنين منك كل جديد

شيمـــــاء said...

ليه بس الاعتذار
قول براحتك
:)

Diyaa' said...

ده أنا اللي ليا الشرف يا نهير..من غير أبلة ولا أستاذة أهو
فعلاً شكلهم خلعوا ..وأنا واثق إنك عندك أكيد يعني كتيييييييير
وأنا بستمتع فعلاً بس لما يكون مع ناس بتفهم وده عشمي فيكم يعني :$
ووعدك اتسجل في الميموري خلاص
هي فعلا حاجة طبيعية..بس مش حاببها لأنها واضحة ليا أوي وبسيطر عليها برحمة من ربنا بيا يعني
وعلي رأيك هي ساعات وساعات و يا رب يطمنني ..
الدموع مش ضعف بس برضه مين اللي هيفهم ومش يستغل الضعف ده ؟:(
خامساً بقي..يا رب
متشكر لكلامك وكويس إن البوست عجب حد وأوعدك هيبقي فيه جديد ..


شيماء..الباشمهندسة..هقول براحتي ...أنتي كنتي مستعجلة ولا إيه ..شكلك قريتي عنوان البوست ومشيتي :(بس التاج اتسجل وعايزين نشوف بقي صراحة ضرب نار :))

albida said...

الحمدلله اتدبسنا!! ماشى يا ضياء... لن أنسى لك هذا الموقف
ههههههههه
لا.. ومدبسنا فى سؤال ما يعلم بيه الا ربنا... ده انا عايزلى 10 سنين كده عقبال لما أحضرله اجابة

مش عارفة ليه بالرغم من اللى انت قولته على نفسك برضه حاسة أنك أنسان طيب!! وايه يا عم حكاية الشر اللى جواك دى؟.. انت مصاص دماء انت كمان ولا ايه؟
:) :)

أنت لازم تشجع نفسك وتثق فى نفسك وفى اكتباتك أكتر من كده حتى لو الناس محبوهاش... أهم حاجة انك تكون مرتحلها وبتحبها انت

ولا يهمك من الغلطات.. عادى يعنى بتحصل فى أحسن العائلات
:) :)
هو أنت كل ما تيجى تكتب بوست ولا كومنت تبقى مش نايم؟!! هتنام امتى يا بنى؟ هههههههه

وبعدين أنا هجيب معايا بيرسول المرة اللى جاية وأنا جاية البلوج عندك... ايه الفراش اللى قاعد يطير ده؟ مكنتش عارفة أقرا البوست بسببه
هههههههه


manal

غادة الكاميليا said...

ياعم انا مش هزوغ انا بس عايزة اقولك انك حدجميل فعلا يا ضياء ومفيش شر جواك ممكن يكون بواقي غضب اترسبت وانت فاكرها شر

We2am said...

دي صراحة ضرب نار فعلا :D

أم أحمد said...

اذيك ياضياء وحشتني والله عامل ايه في الدنيا انا زرتك اهوه اول مالكمبيوتر اتصلح
بس التاج مش هارد عليه عارف ليه لاني مافيش حاجة بقدر اخبيها عشان كدة ماقدرش الاقي خمس حاجات ماحدش يعرفها عني

saso said...

آي

مجبرين نرد لو عندنا دم ..ممممم انا التاج ده مبعوتلي تلات مرات . نو فير ومانو ويوتوبيان.. بس قلت اكتب حاجة جد وبعدين اعمله
mmmmmm

جزئية الشر والخير المتلازمين .. ده الطبيعي عارف بجد اسوا شئ ان انسان يفترض انه مثالي وملائكي ..فقط الانسان اللي عارف نفسة صح ،يشوف الجزء الداكن بداخله ..انت كده صح

عارف كتير لما باتخيل تفكيرك من كلامك بالقي انك -ربنا يديمها عليك نعمة-متفائل بالنسبة لحد عاني كمية القلق دي ومواجهة خصم لا يقهر كالموت حينا والمرض الزائل ان شاء الله حينا في عزيز لديك ..ربنا يديم عليك نعمة التعادل

عن القنابل النووية وفكره الشر المنحصر في اسرائيل ..كنا صغيرين ومتصورين العالم جنة واسرائيل الشجره الوحيدة الخبيثة.. دلوقت عرفنا ان الشجر كتييير

انا كنت باحلم بحاجة عبيطة جدا ..كنت متخيلة اني لوحدي ممكن اقضي علي المرض -الوبائي بالذات- زي ألبرت شفايتزر وقريت كل اللي انكتب عن الامراض الوبائية وخسائرها وتاريخها المفزع في افريقيا.قبل ما اعرف ان افريقيا السوداء دائها في الصراعات والغباء والجشع مش في الوباء وبس

لا بجد التاج عندك مختلف اوي وصريح اوي ..ما شاء الله عليك

Tamer Nabil Moussa said...

انت شخصية جميلة ومحترمة ضياء ومفيش حد ملاك


ربنا يوفقك ويكرمك ويحقق ليكى كل ما تتمنى


تحياتى

Diyaa' said...

متشكر أوي يا جماعة ...والله كلامكم ده خفف عني اللي أنا فيه واللي مش ضروري أوجع دماغكم بيه ..لأن الناس كلها بتنسي و مش هحمل أي بني أدم حمولي تاني ...
هبقي أرد عليكم بعدين ...حمد الله علي سلامتك يا أم أحمد وكذلك غادة و بعدين بقي لو قدرت أدخل نت تاني وجالي نفس ..أكيد هرد بالتفصيل..أتمني بس إني في اليوم ده ميحصلش وألاقيكم نسيتوني أنا أصلاً
سلام عليكم

Diyaa' said...

منال ...رديت عليكي بس ليا عندك رجاء..الفراشتين دول حتة مني وهدية من روان ..أوعي تفكري تزعلي منهم حتي

غادة..متشكر والله أعلم يمكن أنتي صح

وئام ..تفتكري ؟! مش ضرب جوانات يعني ؟!


تامر..ربنا يخليك..وفعلاً لو في ملايكة مكانش زماننا عايشين علي الأرض أصلاً

ساسو..كل ما نكبر بنعرف أكتر ويا ريتنا معرفنا ولا كبرنا ..والتفائل ده بيكون ثقة في ربنا لازم تكون موجودة لكن أنا فعلاً بعاني ومش مرتاح الصراحة خالص
واتمني إني أكون فعلاً صح ولو بنسبة 1%

أم أحمد ...والله أنتي كمان وحشتيني ..عامل إيه في الدنيا دي بقي طويلة شوية..هبقي أبعت ميل لما أقدر بإذن الله وحمد الله علي سلامة الكمبيوتر وهعمل نفسي مقتنع بحجة الهروب من التاج

meshmesha said...

اترددت كتير اوى قبل ما ادوس على زرار اترك تعليق...
لانى ف حالة انبهار.. وذهول وربما بلاهة، بقالى ساعتين مثلا بنكش ف مدونة ضياء اللى اعرفة الى حد كبير، ومنه بخرج على التعيقات تشدنى وادخل على مدونات احابها تشدنى اكترن وارجع لضياء اللى بجد اجمل وصف ليه انه انسان ملائكىن مدرك نفسه اوى وفعلا يكاد يكون مثالى حتى ف نظرته المنتقصة لنفسه ده اكبر دليل انه طبيعى وعاقل،
ضياء انا بجد بشكرك انى عرفتك، انا كنت بقول على نفسى مكنة عشان بشتغل وبنام وبس، لكن بعد ما شفت الناس دى وقريت كلامهم عن نفسهم وعن اهتمامتهم حاسة ان المكن احسن منى حالاً، ضياء انت فيك كم مشاعر واخلاص ووفاء غير عادى، وعندك تفكير يبشر بمستقبل حقيقى هايل، يارب يوفقك دايما ويحقق لك كل احلامك، انا بجد مش قادر اعبر عن الحالة اللى انا فيها لانى حاسة بضآله وتفاهة، قاعدة بعيط على ازازة ميه اتدلقت منى غصب عنى لان اللى حواليا زقونى مع انى حواليا شلالات، لكن صوت بكائى مغطى على صوتها. ضياء انا فخورة بجد انى قابلتك يا اجمل صديق ف الدنيا.