Monday, October 2

الكتابة

Photobucket - Video and Image Hosting

كتير أوي لما بحاول أكتب حاجة كانت في بالي الاقي نفسي مش عارف أكتب أو الكلام راح مني و مبيرجعش الا لما أقوم من أدام الورقة أو من أدام الجهاز
المعضلة دي خلتني أفكر ..هو الكتابة دي ايه ؟!..غاية ولا وسيلة ؟! هدف ولا طريق ؟!
طب لو غاية ..بستفاد فعلا من وصولي ليها ؟! فايدة مؤقتة ولا فايدة بتعلم علي جدران روحي ؟! طب غاية بحس بإيه لما بوصلها ..الأنتصار ولا بالراحة كأني عملت واجب مع نفسي ولا بالاطمئنان كأني خلصت نفسي من مشكلة ؟! مش عارف
طب لو وسيلة ..بتوصلني لأيه ؟ غرض الواحد لما بيكتب بيكون ايه ؟! يخرج كبت ..بأنواعه سواء بقي أحلام أو آلام .. ولا يعمل حاجة ؟!
بصيت لنفسي ..لقيتني ساعات بتكلم مع حد ملاقيش ليه صدي ..مش بشوف رد فعل أصلاً ومش بحس بأني اتكلمت ..من الأخر كلامي بيروح مبيرجعش زي لما بتحصلي حالة التوهان قبل كتابة أي شئ ..عكس لما بكتب ..بيكون فيه أمل ان الكلام يفضل و استفاد منه أو غيري يستفاد منه
مرة كنت في امتحان ثانوية عامة..كان اقتصاد و احصاء..وما كنتش مذاكر و اصلا الأحصاء دي حاجة مملة و المدرس مكانش بيعرف
المهم كنت حفظت 8 قوانين و أول ما دخلت كتبتهم في ورقة الأجابة من ورا..تيجي الأسئلة ..ايه ده دول هما اللي بتتكلم عنهم القوانين ..اشطة هبدع ..و نسيت اني كنت عايز أعيد السنة لدرجة اني كنت بتعمد مجاوبش أحياناً ..احط القانون جنب المسألة و احاول أطبق مفيش ..قمت جايب أخر ورقة الأجابة ..و كنت لسه قاري قصة فلاش كان فيها نثر كاتبه الأستاذ الصفتي بينتقد فيه بعض بلاوي وطننا الحبيب..قمت خدت نفس الوزن و استعرت نص النثر بتاعه و قمت كاتب حاجة مباشرة أكتر ووصلت كمان للعيلة المالكة و الحمد لله الموضوع موصلش للوزير ومش اتكرم عليا الريس بالعفو ..المهم الكلام ده كتبته في صفحة ونص من غير مسيب ولا سطر وكنت في قمة تركيزي لدرجة أني قعدت أقراه بعدها معجب و مصدوم من ما أقترفته ايدي
المهم خرجت و امتحنت في الاقتصاد و عملت فيه ابداع بجد ..فتي أشد من فتي طنطاوي و واصل .. ومع كده خدت 21 من 25 مش عارف علي ايه !!
و بعد الأمتحان اتفسحت و رحت وجيت و روحت بيتنا بعد نص الليل ...تاني يوم بقي نويت أذاكر تاريخ لأن أهلي صعبوا عليا ..صرفوا ييجي الفين جنيه في السنة دي ومكانش يصح معملش بجنيه فيهم
المهم و أنا بذاكر نمت ..صحيت لقيتني بكتب كل اللي كتبته في امتحان الأحصا بالحرف ..مفيش كلمة وقعت مني
يعني الكلام ده لو كنت رغيت فيه اسبوع مكنتش هفتكره بعد ما أخلص رغي لكن مجرد ما كتبته ..ثبت في دماغي ييجي شهرين ولولا المشاكل و الغم اللي مريت بيه كان زماني لحد دلوقتي فاكر
فيمكن تكون الكتابة وسيلة لحبس الأفكار في قفص معتقدش انها هتلاقي أحسن منه عشان تطيرله بجناحاتها..يمكن تكون مجرد فضفضة و تفريغ انفعالات ..يمكن تعبر عن اللي اللسان معرفش يعبر عنه..يمكن اللي قدامي يفهمها احسن..يمكن الكتابة بتوصلني لحد مش قادر أوصله بطريق تاني ، حد بعيد عني جسديا ..
مش عارف برضه
و مش هعرف لحد ما ربنا يأذنلي بكده ..
و علي فكره استدعوني في الأمتحان اللي بعده و قالولي شكلك غلبان و مش عايزين أهلك يتبهدلوا معاك و الكلام اللي عملته ده ميتكررش و أمتحانك اتلغي و نجحت بسبب الأقتصاد .. يلا عشان متقولوش أن الحكومة ظالمة .

5 comments:

إنسان || Human said...

كويس إن ربنا سترها معاك بس حاسب المره الجايه.........عموما الكتابه هي متنفس جيد لبعض مايجول بداخلنا......إتعود إن يكون معاك ورقه وقلم تسجل أي لحظة تجلي مفاجأه

أجدع واحد في الشارع said...

ضياء انا عايز اقول حاجه انت ليه مش بتدى لناس رصه انها تعلق على البستات بتاعتك انت ممكن تعمل كراسه وتكتب فيها كل اللى انت عايزة ممكن تنزل كل اسبوع بوست عشان الناس تعرف تعلق وتاخد رائى الناس كلها اللى بيحبوك وبيحبو قلمك اوك يا مان
بس البوست ده حلوة الكتابه موضوع جميل ولازم كل الناس تكتب تفتفض على نفسها تكتب اللى جوها فى ورقه ويئرها ويعرف هو عايز ايه كده ولا ايه
اخوك باسم

Diyaa' said...

هيومان ..يخويا والله كنت مبسوط زيك كده بس مع الوقت اتمنيت أني كنت اتقفشت و علي الأقل الناس تعرف أن لسه في ناس مش جبانة و يحسوا علي دمهم شوية بدل اللي عايشين فيه ده
و شكرا علي نصيحتك و زيارتك
باسم ..والله بنشرهم أهو حتي لو حد انتقدني _ جرب بنفسك _ هنشر الكومينت عادي بس لازم أعملهم اكسيبت الأول من الميل عشان لو واحد معدي صدفة و قال كلام مش ظريف أو جرح حد بكلمة ..مش ينفع أبقي عامل المدونة عشان الناس تقل أدبها فيها ...فأنا بريحكم والله و مفيش كومينت مش هنشره ..انا مش ممتاز القط ولا سمير رجب
متشكر علي زيارتك و نصيحتك يا باسم يخويا
سلامي ليكم

أم أحمد said...

مش تباركلي عرفت اعمل اللينكات بس في ساعة تجلي كدة مع نفسي بس هدتني يالا الحمد لله

Diyaa' said...

Congratulationsssssssssssssssssssssssss
do u know...i dont remember how to do this thing ...i always forget codes...even the photo code i've sent 2 myself in a mail message
مبروك عليكي