Saturday, October 7

الشباك ..!!

Photobucket - Video and Image Hosting

صفحة نت ..كلمة بسيطة أوي ..بس كانت عندي حاجة كبيرة جدا
شباك ببص منه علي روح أنسانة غالية عندي أوي
جزء مني ..
لمدة شهرين أو أكتر كنت ببص من الشباك و أعيش أجمل لحظات حياتي و أنا بتفرج علي روحها اللي عاملة زي البحر ..كنت بكون مبسوط أوي أوي لما بتكون مبسوطة و أبقي مبسوط أني ببص من الشباك ده و في نفس الوقت اتألم لما أحس انها زعلانة أو متضايقة
البحر ده كان بيأسرني حتي في أعتي لحظات ثورته و أشدها جنوناً ..حتي لما موجه يعلي فوق في السما مكنتش بمل ..
حتي الأيام اللي غبت فيها أو كنت بتوقع كده سواء لمرض أو لظروف شغل كنت بخلي صديق ليا يعملي برينت كنت بطل من الشباك ده حتي و أنا مش في السايبر ..
لكن لظروف طارئة و خارجة عن ارادتها الشباك ده اتقفل ..ورغم أن ده أمر مؤقت بإذن الله بس مش عارف أتصوره لحد دلوقتي
لما الواحد يعيش في مكان ويحبه لدرجة وهمية و يحب كل اضافة ليه ..وفجأة المكان يفضل علي حاله و ميتغيرش ..
احساس غريب بالتوهان ...الواحد بعد متعود أنه يركب سفن كلماتها بعينه و يتخيل الموقف و الكلمات ويتابع موج البحر وفجأة البحر يتجمد ومقدرش أشوف منه غير اللي فات !!
الصفحة دي و أحساسي بيها عرفتني قيمة أن كل واحد لازم يفتح نافذة تطل علي روحه و يبص منها الناس اللي ملهمش غرض و يقهموها الناس اللي بيتمني أنهم يفهموه
عرفتني قيمة أن حاجة زي كده مش لازم تتقفل حتي لو الواحد فينا بيحارب في العراق ..
وعشان اللي يقرا ميقولش دي تخاريف صيام انا هدلكم علي عنوان الشباك ده..يمكن تفهموني ..
احساس بالتوهان من غير الشباك ..مش قادر أتخيل هحس بإيه من غير صاحبته .
مش عارف أعمل ايه لحد ما ترجع تفتحه غير أني ادعيلها ترجع و تكون في أحسن حال
ولحد ما أعرف أعمل ايه تاني يصبرني أسيبلكم عنوان الصفحة
يمكن تعجبكم
يمكن حد يفهم

14 comments:

أجدع واحد في الشارع said...

ربنا يوفاك يا ضياء

Diyaa' said...

ya rab
bs enta t2sd 7aag mo3yna ?!

w shrkn lelzyara

saso said...

تفتح لنفسك شباك
تطل الحياة عليك

ضياء بس هاسالك هي لية روان كلامها كان في اخر بوست توديع.. وموت
هي دايما بتتكلم عن الموت.. بس اخر بوست كان يخوف قوي
:(

No Fear said...

السلام عليكم
أزيك ضياء
أنا بصراحة مش فاهم قوي
أو بمعني تاني مش عاوز افهم
هي مين الانسانة دي
و الكلام ده أنا نفسي يطلع غلط
ياريت تفهمني بالراحة كده

Diyaa' said...

ساسو ..عشان معتقدة ان العملية اللي هتعملها فرصة نجاحها 0%
ومش عارف أفتحه و مش عارف إذا كنت عايز أصلاً أعمل كده ولا لأ ..بس متشكر أوي علي النصيحة والزيارة ويارب متقطعيها عادة
نو فير ..الزملكاوي ..هههه..بص يا باشا ازيك ده سؤال بجاوب عليه بالحمد لله لكن الأجابة الحقيقية بتتعبني عشان أقولها و أنت أكيد مش يرضيك كده طبعاً
اجابة سؤالك هتلاقيها في بوستات قبل كده بس بأختصار ..هيا انسانة عرفتها عن طريق الشات و مشاعري ناحيتها كبيرة أوي ..وسافرت لمدة شهرين تقريباً تعمل عملية ومش في أي وسيلة اتصال بيننا
بس

مـحـمـد مـفـيـد said...

هكذا هي الحياه
احاس بالتوهان

مـحـمـد مـفـيـد said...

احساس بالتوهان
هكذا هي الحياه

rony said...

ضياء
انا صحيت اهو
وفتحت وشفت البوست بتاع روان...بس تصدق حاجه عجيبه جدا
انا اتولدت 6 اغسطس برضه بس 1985
ربنا يرجعهالك بالسلامه يارب وتكون احسن من الاول
وشباكها انت احرص على انك متقفلوش وافضل دايما افتكرها
ربنا معاها ان شاء الله

الســـاحر said...

حلو اوى شكل الموقع
والاغنيه
وعجبنى بجد موضوعك
شباك ببص منه علي روح أنسانة غالية عندي أوي
جزء مني
عجبتنى اوى البدايه دى
ربنا يوفقك
وياريت تشرفنى بالزياره

Diyaa' said...

مش دايماً يا محمد ..بس حالياً اه


صح النوم يا رنا ومتشكر علي كلامك وربنا يستجيب يا رب و صحيح ايه العجيب في توافق اعياد الميلاد ؟!


الساحر : ربنا يخليك ده من ذوقك و علي فكرة الشكل و الموسيقي من اختيارها والله و هزورك بإذن الله

Racha Khoury said...

Diyaa'
اولا احساسك جميل جدا ومن القلب فعلا ودا باين في كلامك
ان شاء الله روان ترجع بالسلامة لاهلها ولحياتها وللناس الي بيحبوها

بس كلمة وداع دي حاجه صعبة
وربنا هو الي بيحدد حياة الانسان
ولو الكون كله قال حاجه
ربنا وحده العالم بكل شيء
ان شاء الله ربنا يطمن قلبك عليها
وطمني لما ترجع

تحياتي لقلبك الانسان ولروان الغالية

Diyaa' said...

متشكر أوي لزيارتك يا رشا وأهم شئ متكونش زيارة يتيمة ...وكلامك الكبير أوي عليا ده ..واهتمامك وبإذن الله ربنا هيسمع منك و هطمنك عليها أول مترجع
و الوداع فعلا يخنق الواحد خصوصاً في موقفي ده اللي متحسدش عليه الصراحة..
و بوافقك علي كلامك و هيا عارفاه بس أحياناً في أحساس بيتغلب علي العقل ومتقدريش تهربي منه بغض النظر اذا كان صح أو غلط

شيمـــــاء said...

انا دخلت المدونة مرتين يوم ما نزل البوست ده
مش عارفة ليه كنت كل لما اقرا اوله .حاجة تمنعنى انى اقراها للاخر

دلوقتى كملت قرايته وقريت اللينك
ويا ريتنى ما قريته
احساس صعب اوى انك تتحط فى وضع انه شباك عزيز عليك ومهم فى حياتك
احتمال - لا قدر الله - يتقفل
ياااه
ربنا يستر عليها
ومن فضلك طمنا عليها

ربنا يسترها على الجميع
مع خالص تقديرى لمشاعرك الحساسة دى

Diyaa' said...

شيماء..متشكر جدا وحاضر أول مترجع هطمنك عليها