Wednesday, October 18

هو اللي راح مبيرجعش ؟!

مفيش سبب محدد أكتب عنك النهارده يا محمد ..بس الواحد ميضمنش يعيش لحد أمتي
في يوم زي ده من سنة و شهرين شفتك لأول مرة
ضحكتك بصوت عالي و ذوقك في التعامل خلوني أجي السايبر أكتر من مرة كزبون رغم أنه _حتي و انا شغال فيه دلوقتي _ سايبر نص لبة علي رأيك .
عوضتني في الفترة دي عن حاجات كتير مكنتش لاقيها ..صراحتك كصديق و كأخ..خبرتك _رغم صغر سنك بالنسبة لي _ في حاجات أنا مكنتش بعتبرها مهمة ..و تطوعك بخدمتي في حاجات كنت بتكسف فيها أوي ..وكمان الصورة الوردية اللي رسمتها عني للناس والكلام اللي مكنتش أتخيل أن حد يقوله عني لولاك أنت و طبعاً بمشيئة ربنا .
كنت جاي منقول لحي جديد ..خبرتي عنه قبل كده أنه مش مكان أعيش فيه ومكنتش بحب أمشي فيه أصلاً
وفعلاً لحد دلوقتي أغلب الناس هنا زي منتا كنت بتقول بالضبط ...غجر بس اتعودت و ادينا مستحملين ..
أنت من أهم أسباب أني اشتغلت في السايبر اللي أنا بكتب منه دلوقتي ده _بعد ما كنت خالي شغل ومش طايق الدراسة_ ومن أهم اسباب أني بستحمل أي حاجة فيه عشان كلامك معايا وتشجيعك ليا ولحد دلوقتي كلامك هو الدافع الرئيسي لأستمراري هنا .
تعرف ..أخويا اللي هو عايش معايا في البيت مكانش بيلجألي زي ما كنت بتيجي أنت ومكانش صريح معايا بنفس صراحتك معايا
وحشاني كل حاجة كنا بنعملها ..واحشني سباقات العربيات اللي كنت بتكسبني فيها بكل بساطة ..ماتشات الكورة اللي أكون كاسبك فيها 9 ولا 10 و تقول للناس أن أنت الفرقة الكسبانة ..حتي تصرفاتك اللي كنت بنتقدها وحشاني أوي ..
تعرف ؟..الكلام ده كان نفسي أقوله ليك قبل ما تروح أسكندرية ..اقولك أنا متشكر علي كل اللي عملته معايا و أقولك انك كنت أخ و صديق ملوش زي مهما عملت وغلطت في حقي ..كنت عايز أعتذرلك عن كام حاجة كده ..
مش هنسي تعليقك لما شفتني وأنا بشوف صورة راوان ..بتقولي أنت ناوي تتجوز ملاك..ساعتها أنا ضحكت و شلتها ومكنتش متخيل أنك فعلاً صح و أنها أقرب للملائكية ..بقالها 16 يوم معرفش عنها حاجة يا محمد ..لو تعرف أنت تعرفلي عنها حاجة و تيجيلي في المنام زي ما جيت قبل كده ..
لحد دلوقتي مش متخيل أزاي سبتك تروح اسكندرية من غير ما أقولك لأ ...عارف أنك مجنون وهتنزل البحر ..وعارف أنك مبتعرفش تعوم..بس وجود صاحبك معاك خلاني أأجل المناقشة يومها لأني كنت تعبان ...ومكملتش المناقشة تاني ..قضاء ربنا ولا أعتراض عليه..نفسي تكون شايف الكلام ده ..نفسي تعرف أني مقصر في حقك و مش بدعيلك كتير ..بس والله أول ما هقدر هعمل حاجة تعوض جزء بسيط من جمايلك عليا ..بإذن الله .
الناس اللي كانت بتعيط يومها و اليومين اللي بعدها كانوا بيمثلوا أو كان انفعال مؤقت..بس والله وربنا شاهد .. انا رغم أني كنت بهديهم وماسك نفسي قدامهم بس لحد دلوقتي فاكرك و بدعيلك بالرحمة و المغفرة ..نفسي أشوفك تاني في حلم أطمن أنك عرفت الكلام اللي أنا قلته بعد فوات الأوان ..اطمن عليك و أنت عند ربنا ..
كنت فاكرك أكتر واحد بيكره مصر عشان انتقادك اللي زاد عن انتقادي ليها ..بس يوم ماتش مصر وليبيا في كاس الأمم ..لما ميدو جاب الجون ..صوتك العالي أوي و عروقك اللي كانت هتنفجر و أنت الوحيد اللي فضلت فرحان اكتر من دقيقة ..كنت براقبك و انا مبسوط ..تأكدت ان العيوب اللي بتبان منك دي مجرد قناع مزيف فرضه عليك المجتمع
عموماً انت انسان طيب وجميل أوي يا محمد و قناعك المزيف مخدعنيش و بإذن الله ربنا هيسامحك عليه ..بإذن الله اشوفك تاني في الجنة
ومعتقدش أن في صاحب هيعوضني عنك ..ومعتقدش أن في حاجة تخليني أعرف أرد علي البنت اللي بتحبك وسؤالها ليا يومها ..ليه سبتوا يروح اسكندرية ..كان هيسمع كلامك يا ضياء ...لحد دلوقتي السؤال لسه في عينيها ..مش مستوعبة مسألة القضاء و القدر ..بس مين قال أني كان يصح أسيبك و أمشي زعلان ومنكملش كلامنا
ربنا يغفرلك يا محمد و يجمعك بكل اللي بتحبهم و يحبوك في الجنة ..حتي محمد عبد الوهاب اللي كنت فخور بتشابه اسمكم مع بعض طلع عند ربنا ..كان نفسك تسلم عليه وتاخده بالحضن عشان رافع راسك وسطينا
سلمت عليه يا محمد ؟!

Photobucket - Video and Image Hosting

25 comments:

saso said...

ياااااااااااااااااااة
يا ضياء.. انت خليتني اشوفه وافكر في يوم ماراح اسكندرية وازعل علشانة.. وعلشانك
ادعيله وبس من غير ماتلوم نفسك.. كفاية ان انت مش هتنساه عمرك
ادعيله اوي الايام دي.. وانا كمان هادعيله

شيمـــــاء said...

كان ليه زميل توفى بعد الكلية بسنتين
وكان خاطب زميلتنا
لما عرفنا اتصدمنا زعلنا عليه ولغاية دلوقتى مأثر فينا
فما بالك فى حد قريب و جميل اوى كده ؟؟
ربن ايكون فى عونك والله يرحمه
اعمل له خير و متنساهوش من الدعاء

شيمـــــاء said...

ربنا يرحمه يا رب
ويصبرك
لما حد بيموت بنتعب فما بال اذا كان قريب وجميل كده
الله يرحمه يارب
لا تنساه من دعاءك

Diyaa' said...

مممم
سؤال جميل و لكن لنسئل انفسنا السؤال بشكل مختلف ... و بدلا من ان نوجة الاسئلة للناس فلنوجة الاسئلة لانفسنا ... نحن فعلا نتوجس خيفة من الاشخاص الذين يحاولون التقرب الينا ..
و اعتقد انه معنا حق , لماذا ؟ لانه اكيد يوجد لدي كل واحد منا ذكري اليمة او تجربة جعلت هذا الرد الفعل موجودة عندة تلقائيا

و دعنا نتحدث بصراحة اكثر ... ( و ارجو الا تغضب من صراحتي ) الانسان الذي لا يبالي غير بالحب لشريك الحياة -الجنس الاخر - حقا لا يعرف معني للحب ...

لأن الحب للجنس الاخر يكون وقتي فقط , يكون داخلة مصلحة مقنعة (ان تجد انسان من الجنس الاخر يهتم لك و يحمل معك همومك و يتحمل معك صخب الحياة ) .. و لكن من يكون طبعة الحب للناس كلها ...للاصدقاء و الاقارب و اللاهل ...ستكون هذه شيمة و عطاء متدفق عندة تلقائيا ( هذه هي الرحمة )
نستطيع ان نقول ان المر عبارة عن شقين ....

شق ان الانسان ربما لا يجيد فن التقرب الي الناس - بشكل جميل و ليس بشكل لزج - و عاملة في رأيي المتواضه هذه المرحة بعد الكلية تضيق كثيرا لان اغلب تعاملاتك تكون مبنية علي اساس الشغل فقط لا غير ... فيكون الشك هو اساس التعامل ... و حضرتك عارف القطاع الخاص عامل ازاي دلوقتي :)

الشق الاخر ان الرحمة و الاحساس بالاخر نزعت من قلوب اغلبنا نزعا ... و لم تعد تنعامل مع "الاخر " علي انه انسان و لكن علي اساس انه شئ ...مجرد شئ يفتقد الي الاحساس بالحياة مثلنا تماما ... ( التطبيق الحقيقي لحب لاخيك ما تحب لنفسك و عامل الناس كما تحب ان يعاملوك اختفي )

ربنا ايضا لاننا اصبحنا نتعامل مع فئات كثيرة جدا من التربية فاصبحت هذه القيم ضائعة و اصحاب القيم لم يعودوا يجدوا بعضهم البعض

عذرا علي الاطالة
مع خالص تحياتي :)


ده تعليق ل الأخت شمس الدين
http://shamseddeen.blogspot.com/
..مش عارف مرضيش ينزل ليه مع أنه عملتله اكسيبت :(

Diyaa' said...

ساسو الجميلة ...متشكر أوي علي كلامك و علي دعائك لأخويا و صاحبي
شيماء ...حاضر يا أستاذة ومتشكر علي كلامك و زيارتك

Diyaa' said...

الأخت شمس ...حبيت أرد علي كلامك كلمة كلمة في ميل لأن انا كمان بحب الكلام المطول بس للأسف أنتي مش حاطة الميل بتاعك في البلوج
بس عايز اسألك سؤال ...انا مزعلتش من صراحتك علي فكرة و أهلا بيها في أي وقت .. يعني ايه مش ببالي بالحب لشريك الحياة ؟
انتي تقصديني أنا يعني ؟ و مدونتي باين فيها الكلام ده في شخصيتي ؟! :|
بشكرك علي تعليقك و زيارتك و احتمال تعليقك منزلش لأنه طويل أو يمكن تاه في دهاليز النت
و يشرفني زيارتك في أي وقت و أتمني تردي علي سؤالي لأني فعلاً مش فاهم

FrEe.PhArAoH said...

ايه دااااااا
ايه الاحساس الجميييييييييييل دا
انا جسمى قشعر .. عيونى فيها دمعتين .. بس صدقنى مش هينزلو .. انا عارف نفسى
ضياء انت انسان وفى جدا وطيب اوى .. اتمنى نعرف بعض اكتر .. الله يرحمه .. المسأله مسأله وقت يا حبيبى
كلنا رايحينله
الفراق دا مؤلم فعلا .. بس صدقنى مسأله وقت
مش عارف اقلك شكرا ولا اقلك انا بجد حاسس انى فرحان جدا عشان لقيت انسان زيك بافكارك ووفائك واحساسك
الله يرحمه ويرحمنا يا ضيا

تحياتى

شــــمـس الديـن said...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة

عندما قرأت هذه التدوينة ... جائت لي حالة ذهول عندما قرأت كلمة " اطمن عليه عند ربنا "

ثم لم تتمالك عيناي قدرتها علي حبس الدموع و فاضت ...ربما لانها ذكرتني بوفاة اعز انسان يمكن لبشر ان يكون له ...ذكرتني بوفاه والدتي رحمها الله اسكنهاالله فسيح جناته ...

صبرك الله و جعل مثوي صديقك الجنة ...
علي كل ... الصدمة التي مررت بها علمتني الكثير ...علمتني ان الانسان لا يموت و لكن سيرتة الطيبة و ذكراه العطرة تظل حية بين الناس .. مع عاشر صديقك هذا سيعرف انه من فئة البشر الذين يطفون علي الحية بهجة و روعة ...و لكن ثق في ان الله لطيف بعبادة و سيعوضك بصحبة صالحة ... كل شئ مكتوب ...ولا معني لاي شئ الا ان اجل الانسان قد جاء و لو كان في برح مشيد او في اي مكان فلين يهرب منه ...صبر من يلومك بانك تركتة يسافر الاسكندرية بهذه الحقيقة التي نتغافل عنها وسط صحب الحياة

لقد كنت اكفكف الدمع عندما كنت اقرأ التعليقات ...ة لكني ابتسمت عندما وجدت رد لي مكتوب منك ...و اريد ان اقول لحضرتك ان الرد ارسل مرتين في التدوينة السابقة الاصلية بتاعة "اشمعني صحيح "...لا تقلق ربنا هوا زحمة نت جعلتة يتأخر في النزول قليلا

اما عن سؤالك فانني لا اتحدث عن حضرتك طبعا و لكني اتحدث بشكل عام عن نماذج حضرتك كتبت عنهم ...عن اناس اللي مبيفهموش معني للحب غير حب النوع الاخر و يتميزون بقسوة علي باقيه البشر ...
و لكني اؤكد انني لم اكن اقصد حضرتك

مع خالص تحياتي :)

Diyaa' said...

مش فاهم ليه مصممة تقولي حضرتك
محسساني اني صاحب شركة يا أخت شمس
متشكر أوي علي ردك و كلامك الجميل أوي ده ..و بوافقك عليه و أسف لأني فهمت تعليقك غلط
الأخ فرعون ...بيج ثانكس يا ولد و يشرفني أتعرف بيك أكتر و الميل بتاعي ممكن تبعتلي عليه من البروفايل بتاع مدونتي
و كلامك الجميل اوي ده أنا مستحقش نصه
و شكرا لتعليقك و زيارتك
وشكرا لشمس برضه
وكل سنة و أنتم طيبين

Anonymous said...

Though it's the first time to pass by ..but I was so much taken by the nice template and pictures of my beloved "Pride and Prejudice"..the great work of Jane Austen..then much surprised at the lovely music playing in your blog...!!

Then , comes your post..that touched my heart! felt as if I knew him as well..for your feelings were really that honest!!

May Allah bless his soul!!

you reminded me of two of my friends..who died the past two years..!!

it is death..the only true of fact of life!!

Nice blog you have masha Allah!!:)

يا مصر اكتب إليكي رسائلي said...

يشرفني ان اتقدم بخالص التهاني وأطيب التمنيات القلبية بمناسبة عيد الفطر المبارك اعادة الله علينا وعليكم وعلى مصرنا الحبيبة بكل خير .. مع خالص تحياتي وكل عام وانتم والأسرة الكريمة في أسعد حال

أجدع واحد في الشارع said...

ربنا يرحمه
تعالو بسرعه ادعو معايا
الحق اليوم الاخير ليله القدر
وادعى معايا
وقول امين

Diyaa' said...

باسم يا رب و يرحم كل الناس الطيبين و هجيلك من عيني
ابيتاف ...شكرا من قلبي وفي حقايق كتير في الدنيا بس أقواها الموت
يا مصر ...و انت طيب

ADMIN said...

شكرا لك من كل قلبى

يا مصر اكتب إليكي رسائلي said...

أخي العزيز ضياء
تحياتي لك ، وانا بصراحة مش قدرت اكتب اي كلمة تواسيك المره اللي فاتت لأني كنت اساسا مشحون ، ولما جيت هنا ولقيتك بتتكلم عن صديق فقدته تذكرت انا كمان والدنيا رجعتني كتير تاني للوراء بعد ما كنت نسيت .. ايوه نسيت مش تستعجب ..بس مش نسيته هو يا ضيا انا نسيت الظروف اللي كنا فيها ونسيت الايام والاختلافات ونسيت ذكرياتي معاه الوحشة كلها .. دا اللي نسيته ،، بس فاكر اني كل يوم وانا بعمل حاجات معينه .. حاجات كنا بنعملها سوا واتعلمنا نعملها سوا ، كل يوم بشاركه وبرده يعني كلام في سرك نقرف بعض ونتخانق ولما ازهق منه ، اقوله ايوه ما انت في جنة الرحمن ومرتاج .. انشاالله برحمة ربنا يكون صديقك كمان معاه وتلاقيهم بيتفرجوا علينا من فوق ويارب نلقاهم على خير..
اللي عايز اقوله انك ربنا جعلك حسنة دايمة ليه ، شوف انت ربنا اكرمك بأيه وربنا اكرمه بأيه ؟؟ في احلى من دي صداقه وحتى لو تمنها لقاء وجه الكريم ، يعني انت العمر تدعي ليه ، بالرحمه ، صدقة ليك وعليك ، وصدقة عليه وليك ، وصدقة عليك وعليه.. دعاء وذكرى ، ربنا يصبر قلبك يا رب مكسب كبير ، بس للأسف التمن الفراق .. لكن العوض من الله اكبر انشالله. الله يرحمه ويرحم امواتنا جميعا يارب

rony said...

ضياء
مش عارفه بجد اقولك ايه ...بس انا عارفه ان لو لاقدر الله حد فى اصحابى حصله كده انا اكيد اكيد هايحصلى حاجه
ربنا يصبرك ويرحمه ويغفرله ان شاء الله

Diyaa' said...

اسكندراني ...العفو ..علي ايه
يا مصر ..انا مبسوط أني فكرتك باللي نسيته لأن أحياتا في حاجات حلوة كتير بننساها بدون ما نتعمد كده
وموافقك في كلامك و الفراق ده بإذن الله يكون مؤقت و كل سنة و أنت طيب و منور المدونة ...وكان نفسي أعرف أسمك
رنا ..بعد الشر ويسمع منك ربنا

Anonymous said...

لا حول ولا قوة الا بالله العلىّ العظيم
الله يرحم موتانا وموتى المسلمين جميعًا


الصبر طيب وبلاش تلوم نفسك
الاعمار بيد الله

وربنا يعوضك خير ان شاء الله

ADMIN said...

كل سنة وانته طيب وبالف خير

Anonymous said...

السلام عليكم
ربنا يرحمه رحمه واسعه , و ان شاء الله تتقابلوا فى الجنة , اهم حاجه فعلا انك تعمل حاجه تنفعه فى قبره مثل الدعاء او الصدقه , عالعموم ادعيلوه فى هذه الساعات المباركه قبل ان تنتهى , ف ان دعوة الصائم لا ترد و غدا ان شاء الله اخر يوم فى رمضان ,تقبل الله منك و منا و كل عام و انت بخير

Anonymous said...

كل سنه وانت طيب
واحساسك جميل والصداقه اجمل واغلى شىء فى الزمن ده
انت لازم تزرنى النهارده

الســـاحر said...

يارب يارب يرحمه ويدخله فسيح جناته
بس كويس انك لسه فاكره
وان شاء الله يصبرك
الله يرحمه ويرحمنا جميعا

Diyaa' said...

نيرفانا ..يا رب ..وأنا مش بلوم نفسي لأنه قضاء وقدر وإن كنت أتمني أني كنت أقدر أعمل اللي عليا..لكن نظرة العين صعبة أوي وخصوصا لما تكون العين مرتبطة في دماغي بلحظة مكانت مدمعة وبتقولها
متشكر علي زيارتك و تعليقك
القلب المكسور ..موافقك علي كل كلامك وكل سنة و أنت طيب وكلامك أنا موافق عليه بشدة
خالد ..وأنت بخير
مسلمة ..وعليكم السلام ..ربنا يسمع منك وشكرا للزيارة وللكلام اللي مفيش أحسن منه و بدعيله وهدعيله
واحد من الناس ..حاضر ..وتعليقك منورني
خالد الساحر ..وحد ينسي أنسان زي محمد ؟!

LAMIA MAHMOUD said...

ياااااااه .. اية ده
البقاء لله يا ابني .. صدقني لو كنت اعرف ده كنت انا اللي هسال .. معقولة انت اللي بتسال علينا
لاء ده احنا مقصرين قوي
وانت قلبك كبير قوي
البقاء لله يا ضياء

Diyaa' said...

لمياء ..حمد الله علي سلامتك
وربنا يخليكي ..كلام كبير أوي عليا ..!!