Tuesday, May 8

beautiful words

بسم الله الرحمن الرحيم
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
صدق الله العظيم
**
*
They said it's impossible to be
a Philosopher in a world of Superficials
Or to be a Moralist in a Tavern of Prostitutes
Or to be a Overwise in an Insane Nation
Or to be Yourself in a Community of Counterfeiters
Or to Show Selfless in a Jungle of Individualists
Or to be a Saint in the Hell of the Demons
Or to be Laughing , promising and
Upbeat in a Tired & Moaning Homeland .
_____
**
*
الكلام ده كنت كتبته في الانديكس المفقودة :( وافتكرته
تاني من كام يوم كده وقلت أكتبه عشان منساش تاني
مش فاكر المصدر أصلاً:( بس أنا شوهتها أصلاً
يستحيل إن تكون فيلسوف في عالم من السطحيين
أو أن تكون فاضلاً في حانة من الداعرين
أوا أن تكون حكيماً في أمة من المجانين
أو أن تكون حقيقياً في مجتمع المزيفين
أو أن تتحلي بالإيثار في غابة الأنانيين
أو أن تكون قديساً في جحيم الشياطين
أو ضاحكاً مبشراً مستبشراً في وطن أعياه الأنين
ومع اقتناعي بالكلام ده..بس أنا بعشق المستحيل أحياناً
بس شكل التحدي ده هيتأخر شوية
لو ليا عمر ..أكيد هيكون تحدي العمر
وحتى هذا الوقت استسمح نفسي إني أكون
علي الهامش في كوكب المتشاغلين
وكل سنة وأنتم طيبين ..بمناسبة الامتحانات

11 comments:

قضية عم أحمد Ahmed Case said...

البلوج بتاعك جميل وغريب اوي
اول لما فتحته لاقت ابيتي فول مايند وبعدين لاقيتك كاتب ايات واحاديث فعجبتي اوي هتقولي ليه مش عارف .

كنت جاي فعلا ارد الزيارة بس البلوج بتاعك عجبتي والبوست الاخير جميل .

هجيلك كتيير ان شاء الله .

عم احمد

koukawy said...

اسجل اعتراضي لأن ممكن حد يكون في بيئه سيئه و يكون هو كويس
و هما دول اللي بيتسموا شواذ القاعده

رينـــــــــــا said...

انا بحب الايه دى اوووووووى
احيك على اختيارك يا ضيا:D

Amyra said...

انا معاك تماما يا ضياء و اهو كلنا عايشين من اجل التحدي

انت عارف انت جبت الاية و قلت التحدي

يعني العمل و الايجابية
و أنا أؤمن ان الانسان هو العمل
و أنا الايمان بأقدار الله تكون اجابية اذا ما اقترنت بالعمل و تتحول الى سلبية اذا ما تحولت الى تواكل...بمعنى انها تفقد مقصدها

يا رب اكون قلت الكلام من غير فلسفة
:))))))))

سلااااام

Diyaa' said...

أحمد رفعت ...انت اللي جميل ..ومش عارف غريب في إيه بس المهم إنك مبسوط ..والحمد لله إنك هتيجي كتير بإذن الله ..عشان أبقي اسألك يعني إيه غريب
ومش مهم أعرف عجبك ليه المهم إنك بخير
منورني ..
وشكراً لرأيك ..
وبس عايز أعرف حاجة ..انت ليه مكبر نفسك أوي كده ..عم أحمد مين ده أنت لسه في عز شبابك :))


كوكو ...اعتراضك مقبول مش هرفضه ..بس هحاول أرد عليه باختصار ..
في فرق بين إنك تكوني كويسة ..مجرد كويسة وماشية علي كل الأحبال كويس وبتوازني تمام بين كل حاجة بحيث إنك متقطعيش مثلاً سكة العمل أو أي طريق في حياتك لأي حاجة مهمة بالنسبة لك
وفي فرق بين انك تكوني في شغل صاحبه كداب وحرامي مثلاً وتسيبي الشغل ولو بمليون جنيه
انا بتكلم عن نموذج مش موجود ولو موجود فعايزك تبصيله وتحاول تقلديه ..مش هتعرفي ..لأنه مستحيل ..ده الاستثناء اللي بيثبت القاعدة وينطبق عليه مقولة
إلا من رحم ربي



رينا ..أنا بحب القرآن كله ..بس لسه بدري علي ما ناخد بالنا من كل كلمة فيه ونستوعبها كويس ..شكراً لزيارتك ولرأيك وتحيتك كمان اللي مفيهاش أي اطراء خالص :))



ندي الجميلة...تسمحي أنا اللي اتفلسف ؟!
انا مش قاري في الفلسفة والله أنا مع نفسي كده
بس بجد مش كلنا عايشين عشان التحدي ..يعني ممكن تقولي إن ده المفترض ..لكن مش ده اللي بيحصل
والانسان مش بيتبقي منه غير العمل الصالح ..ذكري جميلة ..مشاعر الناس ناحيته متتأثرش سلبياً بمرور الزمن..
وبتفق معاكي في الباقي
وأنتي قلتي كلام جميل أثبتلي إن أحياناً في ناس بتقرا مش لمجرد المجاملة
منوراني وخدي راحتك في الكلام
سلام
:)

šσяšαяαα said...

السلااااام عليكممم

ياهلا أخى كيف حالك؟

سبحان الله موضوعك جاى فى وقته

لسا كاتبه تعليق فيه الايه دى انه فعلا كتير بنكون متضايقين من حالنا ونسأل ليه مكتوب لينا كدا لكن فعلا ماحدش عارف الخير فين
ولو فى شر فحياتنا فاحنا اللى بنجيبه بإدينا

تحياتى ليك وبالتوفيق دايما

الوردة السوداء said...

انا ابتديت اشك اساسا فى كل الحقايق وكل الادوار اللى بتتمارس
حسة ان كل الناس مزيفة
حتى انا

المستحيل
المستحيل مش بعيد
المستحيل هو حياتنا دلوقتى

مش عارفة ليه بقى
انت فرحان الامتحنات
ومع زلك
وانت طيب

Diyaa' said...

SoRsaRaa
وعليكي السلام ورحمة الله
أنا حالي الحمد لله عليه
انتي اللي كيفك
انتي قلبتي ليه شامي ..هلا فيكي والله :))

انا معاكي إن فعلاً لو كل واحد اقتنع بإنه لو عمل اللي عليه والباقي سابه لربنا أكيد هتبقي الأمور أسهل من كده
بس عموماً البني أدم مش بيتعلم بسهولة
ولو اتعلم مش بيطبق الدروس في وقتها دايماً
تحياتك وصلت وبالتوفيق ليكي :)




الوردة

أنا مش عارف ليه حسيتك متلخبطة في تعليقك
منوراني عموماً سواء متلخبطة أو لأ
الاحساس اللي أنتي فيه مريت بيه ويمكن لسه بمر بيه ..بدعي ربنا انك تتجاوزيه بسرعة لأنه مؤلم ومش صح ..يعني
الناس مزيفة ..ماشي ممكن ..لكن ليه تقولي حتي أنا وتستسلمي ؟!
ليه منتحداش نفسنا ونبقي أفضل من اللي احنا فيه
وحياتنا مش مستحيل ..لأن ربنا لما ابليس اتحداه مقالوش البشر هيقاوموك ..لأ قاله جزاءك وجزاءهم هو جهنم
ابليس نفسه لما اتحداه كان عارف مصيره واستثني الناس اللي إيمانها قوي
وده سبب اللي عايشين فيه
الايمان القوي انعدم
وأنا مش فرحان بالامتحانات
في بني أدم مصري عنده ذرة عقل يفرح بالامتحانات
انا بهيس بس
وأنتي أطيب واجمل وأكثر استقراراً
صحيح فكرتي في الآية ؟!

Rosa said...

مش عارفة أقول لك غير الله عليك كتبت فأجدت

Diyaa' said...

أم هاجر
منورة ..فينك
شكراً لتعليقك..أخجلتم تواضعنا

شــــمـس الديـن said...

كلمك صحيح 100%

و لكن زي ما الامثلة المصرية بتقول ...يخلق من ضهر العالم فاسد

يعني لو كل الناس بقت استمبة واحدة و محدش قدر يضحك و هو بينزف من جواة اكيد الدنيا عمر ما كان يحصل فيها اي حراك ... و كان المبسوطين فضلوا مبسوطين علي طول و المخنوقين فضلوا مخنوقين و معرفوش يصلحوا بلدهم خالص ...

اتمني لك ان تحقق المستحيل فهو مستحيل عن الاخرين و لكنة حقيقة عند من يؤمن به و هذا هو ما يجعل العظماء متميزون و الباقيين العاديين كما هم

تحياتي العطرة لك و لمدونتك الجميلة