Tuesday, May 15

خطوة ..نظرة..فالرحيل

البوست ده لقيته جوايا وأنا في الميكروباص مروح وعشان خايف يضيع زي حاجات كتير كتبتها علي الورق ، فنزلت السايبر بعد نص الليل كتيته في ملف وورد وروحت وجيت تاني يوم كوبي ونزلته من غير ما أبص فيه لأني شكرت غددي الدمعية أمبارح علي تماسكها ومش عايزها ترجع في كلامها ، وخصوصاً إني لازم أذاكر ولا مذكرة مع الدمع ..المهم محدش يدقق ورايا في غلط نحوي أو إملائي ..ربنا يكون في عون اللي يتعب ويقرا كل الرغي ده .0
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
بخطوات ثقيلة أسير وأنا أنظر إلي اللاشئ أحياناً أو أتامل البللورات البرتقالية متراصة بانتظام بديع علي خلفية السماء الصافية والجمال الرباني المبهر .
استرجعت أخر خطواتنا معاً ..رمسيس – رمسيس ..أتجاهل الأصوات المزعجة التي لا تكل ولا تمل ، أشعر بالخدر في عضلات قدمي الواهنة
وأتجاهله أيضاً وأستمر في السير البطئ .0
تتواصل خواطري في اقتحام تفكيري وفي الاستطراد ربما لتخفف من ألم الذكريات ..أرفع رأسي لأعلي وأري الطيور النائمة علي الأشجار الكبيرة
اتمني لو همست لها ، أتمني لو فهمت لغتي الدارجة " مش لاقية إلا الطريق المزعج ده وتنامي فوقه ؟! " ولن أنتظر رداً .0
أتذكر لحظة مرورنا تحت نفس الأشجار ، أتذكر كيف كان يبدو ذلك اليوم البعيد القريب
كان يبدو يوماً جميلاً في أوله وأنا أنهي أخر محادثاتي مع مليكتي ، وأنا استعد لزيارتي لمعرض الكتاب ويبدو أنها لن تتكرر ، أتذكر ملل الانتظار الذي لم يخفف من وطأته سوي أنه كان انتظاراً لأعز الأصدقاء ، أتذكر أني تناسيت هذا الملل مع سيطرة هاجس مؤلم - لم أفهمه في حينها – علي تفكيري ، أتذكر أني تناسيت الهاجس ونسيت ملل الأنتظار بمجرد التلاقي ، أتذكر جولة المعرض حتى اشتكت أقدامنا وربما بطوننا ، أتذكر تمشيتنا الأخيرة معاً ترقباً لوصول سيارة غير مزدحمة ، أتذكر أخر الدقائق التي كنت فيها قريباً .أتذكر وابتسم .0
أتذكر الهاجس الذي أصبح حقيقة عمرها من الأيام 107 مرت كالقرون ، يمر بعقلي خواطر أتت في وقتها ..واتساءل مندهشاً ..علي أي أساس يبقي اسم الشارع " صلاح سالم " ؟! هل لأن دور الرجل في تاريخنا لا يمكن نسيانه ، أم أنه مجرد نصيب في العزبة ، أم ربما هو اتباع لسياسة – دع الأمور كما هي طالما لن تضر أو تفيد ، لا أدعي العلم بالتاريخ ولكن عضوية مجلس قيادة ثورة 52 والتي لم يتركوا ميزة لها إلا وردموا عليها التراب ، باستثناء السد العالي والقليل من التراث الفني وكلاهما غير قابل للردم أو البيع ، فبأي حق إذن نسمي الشارع باسمه رغم أن رئيسنا الحكيم هو من تم في عهده بيع أهم منجزاتها ..هذا غير المكانة السياسية المنحطة التي لا نستحق حتي أن نتمتع بها ..إذن هل هو نوع من التمحك ؟! منطقياً صلاح نصر يستحق هذا الأسم أكثر لأن أفعاله رغم غبائها تسببت في إبداع فيلم الكرنك الذي خلده الشيخ صالح واحتكره ، علي الأقل فيلم الكرنك لن يمحوه مبارك ولا ابنه ولا حبيب أو حتي بطرس ومحمود محيي الدين وباقي شلة سماسرة بيع البلد .0
مع نهاية الخواطر والاستطراد الممل جداً أصل إلي حيث خطونا أخر خطوة معاً
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
وتتيبس قدماي رافضة التحرك ، أنظر للسيارات المندفعة التي أشعر مع تعجلها أنهم جميعاً ذاهبون لاستكمال المفاعل المنووي أو للراحة بعد يوم ملئ بالكفاح بعد أن جمعوا ما يكاد يكفي قوت يومهم وليس لقضاء سهرات صيفية إن لم تكن ذات قيمة فتأثيرها السلبي لا تخطئه عين ، أنانيتهم المفرطة في المرور بطريق لا مكان فيه للمشاة تذكرني بإعلان إشارات المرور المعبر عن عبقرية الرأسمالية في غسل العقول ..فلا توقف عن الاستهلاك وأيضا الرفاهية بدون حدود ، وإن كان الأعلان به ميزة أن حتي الاستهلاك يتطلب تشجيعاً وبالتالي تعاون أكثر ، توقفت أمامي السيارة ولم أتجاهلها هذه المرة ، ويكاد عقربا الساعة في يد السائق أن يحتضنا بعضهما في الجناح رقم 12 وأذكر تسمية صديقي لهذه اللحظة بحضن منتصف الليل
تمر محطة النزول وألمح إعلان يعلو الكوبري ونظرة الموديل تذكرني بالنظرة الأخيرة بعد النزول من المحطة ..نظرة عادية جداً قد تحمل عنوان إلي اللقاء أو أي أمل أخر ، ولكني الآن أراها عادية كالرحيل الذي اعتدته واعتادني وحتي الأصدقاء أكاد أعتاد علي أنهم مجرد أصدقاء
Take Away
هذه المرة لن أنسي هذه النظرة ..النظرة العادية ..نظرة الوداع الأخيرة ..لن أنسي لحظات كنا فيها أصدقاء مثاليين ، لن أنسي الهاجس الذي انتابني عقب هذه النظرة ..طردته سريعاً ولكنه عاد وتغلغل في أعماقي حتي أصبح واقع عمره 20 يوماً مروا كالدهر ..وأجد نفسي حائراً بين ألم الرحيل الأخير لأخر الأصدقاء الذين ظننتهم حقيقين ..وبين بصيص باهت من الأمل في أن الله قد يرد لي بعضاً مما فقد و في أنه يتركني أستمر في ما أنا فيه ولن يتركني أنفذ ما أنتويه ، وهناك في ركن أخر من نفسي أسمع ذلك الصوت المستحيل الذي يقرعني ويردد أن كرامتي لن يداويها إلا النسيان .0
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
وحده النسيان ؟! بهذه البساطة ؟!..وأجدني كمن رقصوا علي السلم مع الفرق أني لا أمارس أي حركة ..فقط أزداد تجمداً .تتنازعني الحيرة بين التسليم للألم وبين التعايش معه ..بين فقدان الإيمان في أخر من رحلوا أو بين التمسك بأمل زئبقي .بين الانصات للصوت المستحيل ..أو مواصلة رحلة اللاشئ
وتجاهل الحوار مع صديقي الدائم ..عقلي المتعب
أكاد أري نظرة الحيرة في عيني وأكاد أجزم أن أحداً غيري لن يفهمها
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

25 comments:

Amyra said...

ضياء مشفتش اخطاء نحوية و لا املائية و محسيتش خاااالص ان البوست طويل و خذتني معاك لكنك توهتني و الظاهر انك توقفت عن الكتابة لسبب معين ربما لان فيضان المشاعر لم يسمح لك بالاستمرارية ....لعلي بحتث و ابحث عن النهاية فلم.... اجدها

تحياتي الخالصة ليك يا ضياء

Reemo said...

مالك يا ضياء؟؟
حاسه انك متضايق حزين مش عارفه.... قلقتينى عليك
وعدتنى انك تطمنى عليك لك يوم ومحصلش
وغيبت كام يوم ورجعت ببوست مازالت فيه بتصاحب الذكريات
تركت فيه النهاره مفتوحه
فلم تستقر ومازلت فى حيره
لا بد من الرحيل فى يوم من الايام
ولا بد ان يعقب الرحيل نسيان
دى طبيعه الحياه
طمنيى عليك
وخلى بالك من نفسك
تحياتى

Diyaa' said...

ندي ..
يمكن عشان قريتي البوست أول مرة بس ..محسيتيش بالغلطات .أنا معرفهاش بس أكيد في يعني
المهم أنا توقفت عن الكتابة لكذا سبب منهم إني فعلاً في حاجة ناقصة ..حاجة غلط ..مش عارفها بقي
لكن في أسباب تانية..أهمها إني عندي حاجات كتير مش عارف أكتب منها إيه
وكمان المذاكرة اللي بحبس نفسي في البيت يوم كامل عشان أذاكر ساعتين ومع كده ذاكرت يومين بس (
وعدم وجود نت في البيت ..كل ده مش بيخلي الكتابة سهلة
مفهمتش قصدك إيه بالنهاية اللي بحثتي عنها فلم تجديها ..بس لو قصد نهاية للبوست
فهو مجرد موقف وبعض الخواطر اللي مرت بيا فيه وكتبته مش عارف ليه يعني ..بس أكيد لكل شئ نهاية
تحياتك الخالصة أسعدتني ..منوراني وأسعدني اهتمامك





ريييم..حمد الله علي السلامة ..ماليش ..أو علي الأقل أنا متعود شوية علي نفسي ..وبقضي باقي اليوم بالقصور الذاتي فمش هلحق أتضايق أو أحزن...
وعدتك وعد كان علي أساس إني هخرج كل يوم اتمشي الفجر وأجي النت وأبعت ميل في السريع ..بس مش عارف ليه مبقيتش أخرج كتير
البوست ..ذكريات بتيجي غصب عني وخصوصاً لما أكون في مكانها اللي حصلت فيه ..ومحتار لأني فعلاً مش عاجبني ولا نهاية ومستني النهاية اللي ربنا يختارهالي
وزي ما قلتلك ماشي بالقصور الذاتي
ولابد من الرحيل ..بس مش بدون مبررات ..ومش بدري أوي كده ..
ومش دايماً بيكون في نسيان ...أو علي الأقل أنا مش بحبه
بشكرك علي اهتمامك وكلامك وتعليقك ونورتي المدونة
هطمنك وهخلي بالي وكل حاجة ..المهم
انتي كويسة ؟!
تحياتك وصلت

رينـــــــــــا said...

بص يا ضيا
انا حاسه انك سايب نفسك للحزن مش عارف تقوم دافن نفسك بين ذكرياتك
اكيد اللى بنحبهم صعب ننساهم
ولازم فترة تعدى علينا فى حزن
بس لامتى هنفضل كدا
مش معنى اننا نحاول نفوق اننا مش بنحبهم
لا احنا بنعمل كدا علشانهم
علشان لو هما كانوا هنا مكنوش رضيوا بحالنا الحزين دا

كفايه حزن يا ضيا

انا مستنيه منك فى البوست الجاى تقول انا عندى امل انا كويس انا مبسوط
اتفقنا
خد بالك من نفسك علشان اللى بتحبهم يكونوا مرتاحين ومطمنين عليك وهما بعيد
:)

ملحوظه** انا فى المدونه بتاعتك بكتب كومنت وانت كتبتلى كومنت فى مدونتى :D
يعنى القلوب عند بعضها

Tamer Nabil Moussa said...

ازيك اخى ضياء

افضل شىء لما تيجى الفكرة تسجل دون انتظار حتى لاهرب الى خارج الاعماق


بجد بوست شدنى من اول كلمة

ربنا يوفقك ويكرمك

تحياتى

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. said...

بهذه البساطة ؟!..وأجدني كمن رقصوا علي السلم مع الفرق أني لا أمارس أي حركة ..فقط أزداد تجمداً .تتنازعني الحيرة بين التسليم للألم وبين التعايش معه ..بين فقدان الإيمان في أخر من رحلوا أو بين التمسك بأمل زئبقي .بين الانصات للصوت المستحيل ..أو مواصلة رحلة اللاشئ
وتجاهل الحوار مع صديقي الدائم ..عقلي المتعب
أكاد أري نظرة الحيرة في عيني وأكاد أجزم أن أحداً غيري لن يفهمها

-------------------------------

حميلة اوى يا ضياء بجد حلوة اوى

وتحس انها كمية مشاعر متدفقة


بدون مجهود منك

شيمـــــاء said...

مش عارفة ليه سمعت اغنية
اماكن فى القلب فى ودنى وانا بقرا
وخصوصا الكوبلية

واضحك على واد شقى ...

youssef said...

ياه يا ضياء .. حرااااااااام يا ابني و الله .. مش عشان المود لكن عشان استمراريته .. انا بصيت علي البوست اللي قبله الاول سعدت عشان كان فيه بوادر كويسة و بصدفة عجيبة البوست اللي انا كتبته من شوية ينفع رد متشائم علي بوستك ده .. لكن جيت اقرا بوستك اللي احنا فيه اتفجعت.. تعبتنا معاك يا ابني و الله .. كل اللي اقدر اقوله لغاية ما الم نفسي و اركز و اخرج من حالة الاسي المزمنة اللي بالاقيها عندك اني ارجو ان الموقف و ارتباطه بالذكري هو اللي حرك الكلام ده .. أتمني يكون حالك دلوقتي احسن .. اليك عظيم التحية ..

koukawy said...

ياه ايه الكلام اللي من المعاميق ده
بالنسبه للميل انا اسفه جدا بس انا مشغوله و عندي شغل كتير مبفتحش و لا ميل من بتوعي
بس انشالله هحاول يوم الجمعه
متزعلش

صاحب البوابــة said...

الاخوة الكرام لأن دورنا هو إظهار الحقيقة وتوعية الناس بها , ولأن ما علمته عن ذلك المجاهد يمثل قيمة عظمى المفترض أن نفتخر بها ونكرمها , لا أن نعتقلها ونسجنها , فإني أطلب منكم رجاءاً أن تساعدونا في بدء حملة الافراج عن شيخ المجاهدين السيد / أبو الفتوح شوشة , وتتمثل الحملة في نشر هذا البوست الجاهز يوم الجمعة الموافق 19/5/2007 , ونشر صور شيخ المجاهدين في جميع المدونات المشاركة – الصور موجودة في مدونتي- , مع توسيع نطاق الحملة لتشمل كافة المدونات التي نستطيع الوصول اليها .. وجزاكم الله خيراً ...

البوست بعنوان

أن تكون أبو الفـتوح شوشة

حملة الإفراج عن شيخ المجـاهدين :

في ظل تلك الهجمة الشرسة التي يتعرض لها كل وطني حر شريف , تتعدى تلك الهجمة هذه المرة خطوطها الحمراء , وتتمادى في غيها المنهجي , لتصطدم برمز من رموز العزة والكرامة في مصرنا الحبيبة , إنه شيخ المجاهدين الذي يربو عمره عن الثمانين , الأستاذ أبو الفتوح شوشة , ورغم ان الكثيرون من قد لا يعرفونه , ربما لأنه ليس بلاعب كرة قدم قديم أو مطرب شهير قد إعتزل ... بل إنه من القلائل الذين ما زالوا أحياء ممن سبق لهم الخروج مجاهدين وقت تقسيم فلسطين عام 48 م , ورغم أن الكل قد تناساه , في غمرة إعتقال نائبي مجلس الشعب من الإخوان المسلمين , وقد تم إعتقاله معهم وقتها بكل القسوة رغم شيخوخته وكبر سنه , إلا أنهم لم يرحموه , ولم تمنعهم كهولته , بل لفقوا له التهمة الشهيرة وهي محاولة قلب نظام الحكم !!! وكأن كهولته وكِبر سنه تسمح له بمجرد التفكير في قلب منضدة و ليس قلب نظام الحكم !!! لكننا اليوم نعلنها إننا لم ننساه , وكيف ننساه ؟؟ وقد حمل لواء الرجولة والعزة آنفاً وخرج ببدنه وماله قاصداً فلسطين ليجاهد عام 1948م اليهود الصهاينة وهو يبغي النصر أو الشهادة , , إنه اليوم له كل الحق علينا في ان ندعمه تماماً , حتى ولو لم يطلب , وحتى ولو لم يعلم , فإننا من منطلق من نمثله من صحافة شعبية , تمارس دورها في تنوير شعوب المنطقة , نعلن اليوم ما الذي يعنيه أن تكون شخصاً كشخص أبو الفتوح شوشة في مصرنا الحبيبة ...

أن تكون أبو الفتوح شوشة فهذا معناه أن تكرم وتصير رمزاً لكرامة الرجال لو كنت في بلد غير مصر ... أما لأنك في مصر ... فهذا معناه أن تصير نزيل أحد السجون وحبيس أحد المعتقلات ...

أن تكون أبو الفتوح شوشة فهذا معناه أن تخرج للجهاد في فلسطين وعمرك لم يتجاوز التاسعة عشر ...فتبلي البلاء الحسن ... ثم تعود لتنال جزائك على جهادك وبدلا من تكريمك يزج بك في السجون 15 عاماً مع الشغل والنفاذ ..

أن تكون أبو الفتوح شوشة فهذا معناه أن تعود من فلسطين راضياً عن نفسك ... راضياً عن جهادك ... راضياً عما فعلته لرفع لواء الذود عن فلسطين ... فلا يرضى عنك النظام ... لتذوق الويل والتعذيب في السجون المصرية ...

أن تكون أبو الفتوح شوشة فهذا معناه أن تخرج من السجن بعد 15 عاماً كاملةً لتمارس رسالتك في البناء والاصلاح من جديد ... بدون أن تتغير قناعاتك أو تتزعزع ثقتك في نفسك ...

أن تكون أبو الفتوح شوشة فهذا معناه أن تترشح في انتخابات مجلس الشعب لعام 1987م ... فيهب جميع أبناء دائرتك لإنتخابك ... بما فيهم أقباط دائرتك بالكامل .... فتنجح نجاحاً باهراً ... ثم يتم حل المجلس لأجل إسكاتك ...

أن تكون أبو الفتوح شوشة فهذا معناه أن تتحصن بحب الله و تحظى بحب الناس لك ...... لكنك في الوقت نفسه تجد أن النظام يُكن الكره لك ... ويعتقلك المرة تلو الأخرى ...

أن تكون أبو الفتوح شوشة فهذا معناه ألا يرحموا شبيتك وأنت قد قاربت الثمانين ... فيزجوا بك في المعتقلات غير آبهين ... ويحولوك لمحاكمة هزلية غير مستنكرين ...

أن تكون أبو الفتوح شوشة فهذا معناه أن تُحارب في رزقك وسكنك وراحتك وانت شيخ كبير ... ويضيقوا عليك كل شئ حتى يسجنوك ... في الوقت الذي تتمنى أن تنعم فيه براحتك ...

أن تكون أبو الفتوح شوشة فهذا معناه جهاد في صغرك ... تعذيب في شبابك ... بهدلة في كهولتك ...

أن تكون أبو الفتوح شوشة فهذا معناه ... اننا معك حتى النهاية ... نهاية ظلمهم أو نهايتهم ...

الروابط :
مدونة انسى تذيع نبأ اعتقال شيخ المجاهدين
http://ensaa.blogspot.com/2007/04/blog-post_9947.html

مجلّة "فلسطين المسلمة" تذيع فقرات من جهاد شيخ المجاهدين
http://www.fm-m.com/2003/aug2003/story24.htm

تقرير صحيفة المصريون عن اعتقال قدامى رجال الاخوان المسلمين
http://www.almesryoon.com/ShowDetails.asp?NewID=34088&Page=1

ملف pdf عن جهاد شيخ المجاهدين المصريين في فلسطين
http://www.fm-m.com/2003/aug2003/pdf/51.pdf

جاري تدعيم الحملة بتقرير جريدة الدستور عن شيخ المجاهدين بتاريخ 13/5/2007
جاري تدعيم الحملة بتقرير جريدة الوفد عن شيخ المجاهدين بتاريخ14/5/2007

Diyaa' said...

ريــنا...منورة
بصيت يا ستي ..بصي أنتي بقي
أنا شكلي هعمل مدونة مهجورة معرفش حد اللينك بتاعها أو معرفش حد إنها بتاعتي ..لأني زي ما قلت في الأول أنا بسجل الحاجة عشان مش تتنسي ..
مش بشتكي ..الشكوي لله وحده ..ومش بقول إني بتألم ولا بعبر عن 1% من الل فيا
لأني بصراحة بعتبر كده أنانية خالصة ..إني مشوفش الدنيا غير من نضارتي بس ..لكن حظي وحظكم إن كل اللي بحب أسجله بيكون فيه لمحة الحزن ..أنا أه الموضوع كان خانقني وأنا بفكر فيه ..منكرش ..بس عادي أنا تعودت علي التماسك ..ولولا حبستي لنفسي في البيت عشان أذاكر ولو ساعة في اليوم ...كان زماني نسيت الموضوع شوية ..
وبعدين في حزن علي ناس ربنا أرادلهم إنهم ميكونوش في الدنيا ..ده حزن المفروض يكون نبيل مفيهوش أنانية ..يعني مش زعلان لأن الأنسان أو الانسانة مبقوش قريبين مني ..لأ بزعل بس لأن كان ممكن أشوفهم بيعملوا حاجات أجمل ..لكن ربنا أكيد شايف إن كده أحسنلهم..فمش مسألة حزن أد ما هيا افتقاد ..وأنا متفق مع كلامك عنهم

لكن المحزن فعلاً إنك تكوني عارفة حد جميل أوي ويبعد عنك من غير سبب أو لسبب تافه ..ومتفهميش ليه ..وكمان متكونش علاقة حب من اللي هيا فيها غش وخداع ..ولا مصلحة وشغل ولا زمالة جامعة ولا أي حاجة من دي ..دي بدأت صداقة وكان المفروض هتنتهي كده ..بس اللي حصل بقي
عموماً هو وقت الامتحانات وبعدين الموضوع هيكون أبسط وهفكر في بوست حلو عشان متزعليش..حلو كله سكر :))

فعلاً القلوب عند بعضها ..وده شئ يشرفني :)).شكراً لاهتمامك وتعليقك وبإذن الله هبقي كويس..بس خليكي كويسة إنتي كمان

Diyaa' said...

تامر نبيل الجميل ..الحمد لله علي أي حال..إنت ازيك ..منورني بتعليقاتك المنجزة :P
واهتمامك الجميل ..وعايز اعترض في حاجة بسيطة بس ..أنا لما بسجلها مش خوفاً من إنها تهرب مني .لأ هيا هتكون موجودة جوايا بس هتتدفن تحت ذكريات تانية كتير ..ولما هحتاج أتعلم من المرحلة دي أو من الموقف ده مش هلاقيه بسهولة جوايا..عكس لما بكتبه
بس
وربنا يوفقك انت كمان وأشوفك عريس :))
تحياتك وصلت ومردودة بأحسن منها



الغزالي ...منورني أولاً وأخيراً ..بشوفك كتير بتعلق وبيعجبني تعليقات ليك بس للأسف معنديش جهاز في البيت أشوف كل حاجة نفسي أشوفها ..
متشكر أوي لرأيك وتعليقك ..وكلامك أسعدني
وأقدر أقولك إن مفيش مجهود لأن فعلاً ده اللي كنت بفكر فيه وقتها ..محورتش كلمة..ويوم ما هحتاج أفتكر الموقف ده هفتكره زي ما حصل جوايا
أسعدني مرورك وأتمني يتكرر ..
نورتني

Diyaa' said...

باشمهندسة شيماء ...منوراني جداً جداً..ليكي وحشة
بقالي نص ساعة بدور علي كلمات التتر ..كلمات الأغنية طيب
ملقيتش إلا الكلمة دي
واضحك على واد شقي.. ماغيروش كل اللى كان.. ولا غيره بُعد المكان
عجبتني ..بس متضايق لأني مجبتش كل الكلمات
عموماً نورتيني ..مش مهم أي حاجة تانية


يــــــــــــــوسف
حرام ليه بس...والله ده تسجيل مش شكوي ولا عياط ولا حتي رأيي في حاجة..باستثناء الخواطر اللي في النص ..مش قصدي أجيبلك اكتئاب
البوست اللي فات هو اللي أنا مقتنع بيه
بس البوست ده حاجة اقتحمت تفكيري وحبيت أفتكرها ..وأنا بحاول أتعلم من كل حاجة عموماً
هاجي أشوفك بقي..وبلاش تتفجع..ولا تتعب ..وتأكد إني زي القرد وبإذن الله روحي هتطلع مرة واحدة :))
أتمني تكون خرجت من الحالة..وأتمني إنك تصدق إني بكون أحسن لما بشوف تعليقك..وأعظم تحياتك كمان
منورني ووحشتنا ...أخبار امتحاناتك إيه

Diyaa' said...

كوكاوي ..أي معمقة ..منوراني ..ومقدرش أزعل منك ..بس كنت بفكرك بس لأني نفسي اتأكد إن الكتاب سليم
عموماً ربنا يكون معاكي
منورة


صاحب البوابة : أنا قريت البوست ..ولو قدرت أكون موجود يوم الجمعة معنديش مانع أشارك ..بس مش فاهم الجدوي
أنا متهيألي ندعيله أحسن ..
نورتني ..وربنا يوفقكم ويكون في عون شيخ المجاهدين ...أول مرة أسمع عنه الصراحة :(
للأسف

سندباد said...

اول زيارة ليك لقيت بوست رجعني لورا اميال واميال ايه في ايه مع ان ربنا مدينا نعمة النسيان ليه مبنعرفش ننسي ونكمل ياتري فعلا احنا مش عارفين ولامش عايزين

Reemo said...

ضياء
عندى ليك تاج فى آخر بوست
ابقى شوفه:)

Diyaa' said...

سندباد ..منورني وزيارتك أسعدتني
أنا شخصياً ..مش عايز أنسي ..مينفعش أنسي حاجات كنت متأكد من جمالها ومن إنها مش هتتكرر وأسيب نفسي لواقع مشوه يخدرني ..عموماً..ربنا كبير



ريمو ..ماشي جاي حالاً متشكر علي التدبيسة :@ :))

الوردة السوداء said...

اولا اخطاء النص فعلا مش كتيرة
يعنى لو مكنتش زكرتها مكناش خدنا بالنا

ثا نيا انا اقدر اسميها قصة صيرة
هنظلمها اوى لو قونا انها بوست

ثالثا انا مقرتهاش غير مرة واحدة فمش هقدر اناقشك فيها دلوقتى

اربعا بقى اللى انا جاية عشانها ياصديثى العزيز جدا جدا جدا
انى بجد بفرح اوى لما تسال علية
وبحس بخوفك علية بين السطور
انا كويسة ولله
بس غادة بتحب تكبر المواضيع
صحاب بقى وكدة
وبتدلع عليها وهى تدلع علية
المهم انى بخير
وهى كمان بخير

ويارب انت كمان تكون بخير
لان من اخداث القصة كدة
انت مش مطمنى

koukawy said...

اطمن هو الكتاب حط في بطنك خوخه صيفي
ههههههههههههه
اصلي بحب الخوخ اكتر من البطيخ

youssef said...

ازيك يا ضياء
هي المسالة اني باشوفك داير في فلك الذكري دايما يا ضياء .. متراجع بوستاتك ياجدع .. تحس ان البوست اللي فات كان غلطة او نشاز بين بوستات الذكريات المعهودة .. بتعيش معاها مع ان انت ممكن تحاول تعيش بيها و تستمد منها اللي يقويك و يخليك احسن بعد كده .. علي الاقل تحاول يا اخي و ده يلزمه تسيطر علي نفسك شوية و تتحرك بعيد عنها شوية عشان تواصل و تتحدي زي ما قلت البوست اللي فات .. انا باتضايق زي ما قلت عشان استمرارك محبوس في الذكري مش عشان انك فاكر.. فرق انك تفتكر وانك تتحبس وتتكتف فيها فاهمني .. انا اللي هيكون سعيد لو شفتك بتتحرك و تنجز اكتر ... و الامتحانات انت اللي عامل ايه؟ .. ربنا يوفقنا جميعا الايام الكئ.. اقصد الامتحانات الكئيبة يا عم .. عشان ما تزعلش من الايام دي ... سلام

Diyaa' said...

الوردة..
منورة...
الأخطاء مش هتفرق كتير وكويس إنك خدتي بالك لأن محدش تاني خد باله :(
ثانياً..ايه فرق القصة القصيرة عن البوست ..كله واحد..وده موقف مريت بيه وحبيت أسجله..شكله قصة شكله خواطر مش فارقة ..
لما تقري تاني ناقشي..أنا تحت أمرك..بس خلصي امتحانات الأول بس


نيجي لرابعاً..سؤالي عن الناس اللي بتهتم والناس اللي لو سألت عليهم هيقدروا كده شئ منطقي ..لأن من المفروض إني اتخلقت بني ادم مش آلة مش بتحس بحد ولا بتهتم بحد
وبخاف علي ناس كتير أوي بحس أد إيه هما ناس جميلة
والحمد لله إنك بهير ويا رب تفضلوا بخير علي طول وأصحاب علي طول..
مقلتليش ..فكرتي في الآية ؟!

وأنا بحاول أكون كويس ..متشكر لاهتمامك





كوكو..متشكر أوي لتعبك معايا وبلاش الخوخ لأن المتاح منه لعامة الشعب خوخ لو غسلتيه كويس هيطلع منه ألوان
من منجزات التعاون مع الصهاينة في المجال الزراعي
ربنا يخليكي ليا والمرة الجاية شوفيلنا توت .علي الأقل واحنا عيال كنا بنطلع نجيبه من علي الشجرة اللي معليهاش مبيدات ..


يوسف ..أنا بخير طالما انت بخير ..ازيك انت...البوستات ..أو الذكري بتكون حاجة مفروضة عليا .مش بختارها وبتقتحم تفكيري أوقات كتير خصوصاً لما بقعد لوحدي وفترة الامتحانات فترة وحدة وكمان جو البيت المزعج والخنيق
لكن أنا مش بعيش معاها ..يعني بتيجي لوقتها وتمشي ..لأني لو عشت معاها مش هعمل حساب لأي حاجة تانية في الدنيا
البوست اللي فات لو لاحظت ..أنا قلت بعد الامتحانات لأنها مفروضة عليا ومش هعرف أهرب منها ..
أكيد مش هنسي ..بس أكيد مش هعرف أتحكم فيها طالما أنا لوحدي ..يلا فترة وهتعدي وأنا مش محبوس أوي ..بحاول أهيس أي تهييس
هتحرك ربنا يسهل ..وربنا يوفقك في امتحاناتك وأنا لسه مبدأتش ..بحاول أكتئب وأذاكر أهو ..ربنا يوفق الجميع
شطورة أهو ..أحب فيك مرونة اختيار الألفاظ
ربنا معاك
سلام عليكم
ونورتني

LAMIA MAHMOUD said...

يااااااااه .. غبت عنك كتير وبقالي كتير جدا مجيتش .. مش عارفة ليه فعلا

جايز تقصير .. جايز امتحانات ودوشة وظروف كتير فوق بعضها


بس الاكيد ان بعد التاخير ده جيت لقيت تطور بجد في كتابتك

خدتني معاك في كل حرف عشان اتنقل من سطر لسطر ولما يخلص البوست احس اني عايزاه يطول عن كده

Diyaa' said...

لمياء..حمد الله علي السلامة...طبيعي يعني المدونات كتير وسهل اي حد يتنسي فيها ..ربنا يكون في عونك ونورتيني
بشكرك علي المجاملة ..والحمد لله إن البوست خلص قبل ما تزهقي منه
منوراني وخليني أشوفك بقي

وكل تأخيرة وفيها خيرة :)

شــــمـس الديـن said...

الكلام اللي بيطلع من القلب بيدخل القلب فورا ... و ربنا ماشاء الله مديك قدرة رائعة انك تطلع كل اللي في نفسك ... انا اولا مبسوطة انك بتكتب و لو بين كل حين و حين ...

انسانيتك للاسف صح بس في الوقت و بين الناس الغلط ... علشان كدا انت بتعاني و بشدة و لكن دون ان يحس احد ممن هم حولك في الحقيقة ...

اعرف ان من يذهب لا يعود و لكن لندعوا الله ان يهب لنا من فضلة ما يصبرنا به و يبدلنا في مصيبتنا بخير منها

اتمني ان تنهي المذاكرة حتي تستطيع ان تستعيد نفسك ..

في حفظ الله

الخيط الرفيع said...

فكرتني بحاجة حلوة كانت في حياتي سرقتها مني الحكومة بحجة التصاريح وتلميع الحزب الوطني وفقط

ومقدره يعني ايه تروح مكان او تشوف اشخاص يفكروك بحاجة او بحد مهم عندك وراح وانت اصلا ما كنتش عامل حسابك
هقولك أصبر واحتسب عند ربنا عمايل الدنيا وقسوة الناس

وحاول تعرف تهرب من أحزانك صح واتعود عليها خليلك استراتيجية في المواقف اللي زي دي عشان ما تقديش عمرك كلة في دائرة مغلقة

اسفة لو طولت عليك
تحياتي