Sunday, September 17

حوار من غير محاور

طبعا أم احمد ..الوحيدة تقريبا اللي شافت البلوج و بتعبرني بأنتظام مع اني كسلان و مش بكتب.. هي اللي تعرف مين المحاور وبناءاً علي طلبها اللي مقدرش أرفضه هجاوب و رجلي فوق الكرسي اللي أنا قاعد عليه
س1 : هل انت عقلانى اكثر ام عاطفى؟
ج1 : والله يا خويا أو يختي _ حسب شخصية المحاور _ بحاول علي قد ما أقدر أكون عقلاني بس أعتقد اني لو هعرف أتحكم في الجزئية دي من شخصيتي هكون عقلاني دائما لحد ما تيجي فرصة أكون عاطفي ..لكن كلمة في سرك مفيش احلي من الوهم .
س2 :صف شخصيتك فى خمس كلمات ؟
ج2 : مينفعش 5 جمل ؟!!
س3 : اذا كان لكل انسان شبيه من الحيوانات,أى حيوان يشبهك؟
ج3 : والله بفضل أكون شبه النورس و مشوه حيوان عشان خاطري .
س4 :ما هو لونك المفضل؟
ج4 : قوس قزح .
س5 : هل أنت أجتماعى اكثر ام منعزل؟
ج5 : بحاول أكون اجتماعي عشان وحدتي أو أنعزالي هيقتلوني من التفكير و أنا أقصد المعني الحرفي ..ده أنا من الحياة العادية كل يوم بيتقاللي وشك أصفر فما بالك بالأنعزال ؟ و زي ما حضرتك شايف أنا رغاي و ده نتيجة أن من عاشر قوما ً...
س6 :ماذا يشكل أصدقائك بالنسبه لك؟
ج6 : اهتمامي الأول و الأخير ..و رغم ملائكية الرد و المثالية اللي فيه بس نحسبها من المنظور الرأسمالي ..لو اهتميت بنفسي هموت من الغم و النكد لكن اهتمامي بغيري هيموتني شهيد ...هههه
س7 :هل أنت مرتبط بعائلتك؟
ج7 : والله بحبهم و تحديدا الحاجة بس مش مرتبط بيهم معيشيا و كفاية 5 دقايق معاهم و الباقي بقعد أقرا أو انام بس طبعا مش كل يوم 5 دقايق و احيانا بيحتجزوني ساعة أو اتنين ساعة المشاكل ..
س8 : هل أنت عصبى أكثر أم هادئ؟
ج8 : والله علي السطح هادي جدا ..لكن عصبي أصلا معدا مع الناس اللي بحبها و ممكن استحمل منهم قنبلة نووية و أنا مبتسم أبتسامة عريـــــــــــــضة ولو أنها مش حلوة بس بتأدي الغرض .
س9 : هل تفضل فصل الشتاء أم الصيف ؟
ج9 :بالنسبة للمعطيات الحالية بفضل الشتاء و بديله نسبة 99.999 % _مقصدش امس نزيهة ولا انتخاباتها طبعا _ من الأصوات بس ده ميمنعش ان للصيف متعته و كفاية أني أتمشي فيه بليل من بعد نص الليل كده لحد ما رجلي تقول يا بس .
س10 :متى أخر مره بكيت فيها؟ولماذا؟
ج10 : كان من كام يوم كده و متقدرش تقول عليه بكاء حار يعني و الكثير من الدموع بس هيا عيني اتملت دموع و كنت في الشغل فاستحملت و عدت علي خير ..و الموقف كان اعتذار من أجمل ما يمكن من انسانة متتوصفش و انا لو استاهل نصه يبقي أنا ملاك ..بجد كان موقف خلاني هموت من السعادة ، الأحراج ، الغرور ...هههه
خلصت .
و يغلق المحضر في ساعته و تاريخه
توقيع وكيل نيابة المدونة .
لا يوجد ضحايا و علي المتبرع أن يتقدم من تلقاء نفسه _نفسها

7 comments:

Anonymous said...

meen 2al Umm Ahmad bas elli bete2ralak?! tab da ana a3raf qorra2 leek men koll 7etta, the united states & australia & .. & .. w ba3dohom men other galaxies kaman lol. i like ur journal. hmm good luck. hey el font kbeeer awi, sagharo shwayya.

ADMIN said...

يا عم ولا تزعل انا كمان حقرا ليك بانتظام بس مش عاوزين كسل على الموم المدونة بتاعتك جميله وفيها مجهود كبير
وايضا اجاباتك مقنعة

أم أحمد said...

فيه سؤال ماجاوبتش عليه فين الصراحة بقي ياعم اوصف خلينا نعرف انت شخصيتك ايه
وكل سنة وأنت طيب
أم أحمد

Diyaa' said...

متشكرين جدا للجندي المجهول في المدونة دي ..الباشمهندزة رورو أو ستيف هانم ..
الشكر كمان للشاب الأسكندراني اللي زي العسل و ربنا يخليك علي زيارتك و يا رب متقطعها عادة
يا ام أحمد ...لو اتكلمت عن نفسي هبهدلها ...و هزعلها مني و أنا مبحبش ازعل حد مني و بعدين دول 5 كلمات بس و أنا رغاي بطبعي فمش هعرف الم الموضوع بس عموما ممكن تاخدي نظرة علي البروفايل بتاعي
مشكرين ليكم

عمر said...

كل سنه وانتم طيبين

عمر said...

كل سنه وانتم طيبين

Diyaa' said...

و أنت طيب يا أخ عمر و ينعاد عليك و علي المسلمين بالصحة و السعادة