Sunday, September 24

أول يوم رمضان ..

دخلنا في رمضان أجمل شهور السنة .. وعمال أفكر أكتب ايه ولا ايه
قررت أكتب كل اللي يمر بدماغي وقتي كده و يمكن ده يساعدني أبقي احسن
بفكر النهاردة أروح الجامعة ولا أفضل في الشغل طول الشهر ؟ علي الأقل استفزاز الشغل متعود عليه و مش هتفاجئ بيه و أتنرفز و أعمل حاجة تضيع صيامي ..و كمان الحمد لله الأناث هنا نسبتهم معدومة و لبسهم ميلفتش الأنتباه بنسبة كبيرة فبضمن أني هغلب الشيطان لو وجه عيني غصب عني خصوصا أني لما بروح الجامعة بتكون حجته جاهزة ..انهن في كل مكان ورغم نزعة التدين المزيفة _بتمناها متكونش كده و متكونش زي اللي بتقلع حجابها عشان الشغل ولا في الأفراح _ اللي بتنتاب بعضهن بس برضه بيبقي في نوع من أنوال الحصار ..
محتار أواجه أي حاجة مثيرة لأعصابي أو لشهواتي _بس ده ميعنيش والله أني مريض ولا حاجة ده نوع من أنواع اجتناب شبهات الغلط _ و اعود نفسي علي المقاومة الذاتية و أخلي شغال ولا أريح نفسي و أمشي جنب الحيط حتي في مواجهتي مع شيطاني _مش كفاية السياسة مشونا فيها جنب الحيط و المجتمع و كمان التعليم ؟!
بس رجعت أفكر هو المشكلة في دي بس ولا المشكلة في حاجات أكبر ؟ مش عارف الصراحة و تفكيري وسع مني أوي في الموضوع ده فكفاية كتابة فيه لحد كده و بتمني أستقر فيها علي حل قريب .
بفكر كمان ليه كل اللي قابلتهم من أمبارح للنهارده مش مديين للشهر حقه فعلي سبيل المثال واحد فيهم كان بيهزر امبارح بعد نص الليل مع بنت في جنينة مضلمة و عديت جنبهم ولا كأني أعرفهم لأني عارف أنه معندوش دم ..و واحد النهارده الساعة 7 الصبح بيقوللي هموت من العطش وواحد تاني بيقوللي أنا نازل أقابل بعد الفطار ده غير زبون بيقوللي الساعة 10 الواحد أحلي حاجة يعملها في رمضان يروح ينام ..حتي انا مش قادر أقعد ساكت و عمل أشوف اي حاجة اعملها في المحل لدرجة أني مسحت الشاشات 3 مرات و دي مكانتش بتحصل في أسبوع كامل و لولا وجع ضهري كنت مسحته كمان ..و ناوي بعد ما أخلص قراية قرآن بإذن الله أشغل نفسي بلعبة ولا جريدة ..ليه حاسس أن الناس أغبيا و مش عارفين يحسبوها صح ؟ و الموضوع ماشي مظهر و فهم غلط ..لدرجة أني لوهلة احترمت واحد شفته حاطط الشيشة في بقه و جنبه مراته و العيال و مش مكسوف حتي من التحجيبة اللي هيا لابساها ولا من بصات الناس ليه بس رجعت أقول ان البجاحة دي هيا السبب في انتشار النفاق الديني و بالتالي لو حد عنده المقدرة علي أنه يفهمني الصح أو يصلح غلطي مش هيعرف لأنه أصلا شايفني من بره هالله هالله ..
للأسف علاقاتي القريبة و أجمل اوقاتي كلها بقضيها في النت بما أني شغال في سايبر ..رغم أني بفضل الشاتينج علي الحقيقة لبعده عن المصلحة غالبا و عن السطحية و الشكليات و لأنه علاقة روحية أكتر ... فاللي بيحصل بقي أني لما ألاقي اللي بكلمه أو بكلمها كويس بديله أهتمامي كله و تفكيري كله بيبقي منصب علي الفهم الكامل ليه فبتفهم غلط ..اللي بيقوللي أنت بتحاول تعمل نفسك عبقري أو تعمل نفسك محلل نفسي لمجرد أني بقول حاجة اتهيأتلي فيه !! و اللي يقولي أنت بتتكلم كلام أكبر منك لمجرد أني قلت جملة قريتها في جرنان و انا مؤمن بيها !! و الكثير من هذا القبيل اللي ممكن افضل أكتب فيه لحد ما ايدي تقف .. بفكر لو بعدت نهائياً عن النت و حاولت أشغل نفسي في رمضان بالقرآن _ رغم صعوبة أو استحالة كده في شغلي مع ازعاج الأطفال و طلبات الزباين _ يمكن اعرف استغني عن اهتمامي بالناس اللي بيأذيني يوم بعد يوم _ رغم حسن نيتي ..مع وجود أخطاء ناتجة عن عدم التركيز أو الموود المش مضبوط أو الطبع اللي مبيتغيرش بسهولة _ و اللي بأذي بيه الناس كما يبدو أو علي الأقل بضيع وقتي ووقتهم ..يمكن لما أشغل نسي في حاجة تانية استفاد
عايز أخد اجازة الشهر ده و أقعد في البيت زي ربات البيوت _ no insult _ رغم الصداع الخماسي في البيت بالأضافة لصوت بابا العالي لما بييجي من الشغل و دوشة العيال الكتير أوي اللي بيلعبوا من بعد المدرسة لقبل الفطار ...بس الولد اللي معايا في الشغل عنده كورس و صعب يمسك ال 14 ساعة اللي أنا ماسكهم لأنه وراه مذاكرة .. فكالعادة كل ما بتمني حاجة مش
في كارت وصلني من صديق بيهنيني فيه برمضان و بجد أنا مبسوط أوي بس مستغرب من ناس لما بشوفها بتقول أحلي كلام و بتعمل تصرفات تحسسني أن انا فرخة بكشك عندهم لكن أول ما بنغيب عن عين بعض أو يبطلوا يشوفوني أونلاين مشوفش منهم ميل حتي بيقولي هاي أوي ازيك أو سلام عليكم ..يا رب الناس تبطل نسيان أو أنا ابطل تفكير في الموضوع ده ..
المهم انا تعبت من الكتابة و الضهر بيأذن ..فممكن أكمل كتابة في بوست تاني
عايز بس أدعي للأنسانة اللي بحبها ..يا رب يكون اللي هيا حاساه غلط و كفاية عليا اللي فات مش عايز احس بالوحدة النهائية تاني ..+ اني مش متخيل أنها تسيبي حاجة أنتي بتحبيها لأن اللي زيها المفروض ياخدوا كل اللي نفسهم فيه لأنهم نوعية من البشر أقرب للملائكية ..
رمضان كريم و فعلا حاسس أني مرتاح أكتر بعد البوست ده و كل ما هفكر في الشهر و بركته أكيد مش هكتئب ولا هتضايق ..علي رأي واحد مش فاكر اسمه ..رمضان ضد الاكتئاب

5 comments:

أم أحمد said...

ميرسي ياضياء علي زيارتك ليا وبجد الصديق وقت الضيق وانا مقدرة قلقك عليا بس انا الحمد لله دلوقت ومافيش مشاكل ربنا يخليك
كل سنة وانت طيب
ام أحمد

أجدع واحد في الشارع said...

كل سنه وانت طيب
يا عم ضياء

ADMIN said...

والله انا كمان عاوز اكتب حاجة اى حاجة فى اول يوم مش عارف ايه هيه بس كويس ان مش انا بس الى لسه بيفكر
شكرا على زيارتك لمدونتى

Diyaa' said...

يا أم أحمد طمنتيني و يا رب تفضلي بخير و الحمد لله انك تمام و القلق ده أقل حاجة يعني و يا رب المرة الجاية اللي تزوريني فيها تكوني رايقة لدرجة أ،ك تقري كل الرغي اللي أنا كاتبه و نشوف تعليقك
أجدع واحد في المدونات ..و أنت أطيب و أجدع و أحسن ..
الشاب الأسكندرني ...كلنا جوانا ملايين الكلمات لكن محدش فينا عنده القدرة انه يطلعها بسهولة و دي متعة الكتابة حتي لو هجص و أي كلام ...هو أنا بكتب أي كلام صحيح ؟
يلا كل سنةو أنتم طيبين

rony said...

السلام عليكم
والله انا مبسوطه من تفكيرك فى رمضان وانك مش عايز تروح الجامعه بسبب البنات والله ده كان تفكيرى برضه اربع سنين كليه مع انى بنت زيهم بس انا تفكيرى انى كنت بشيل ذنبهم وانا شايفاهم بيعملوا كده ومش بقدر اقولهم غلط او حرام
واذا كان على الاصدقاء صدقنى مش زمنهم دلوقتى خلاص بقى صعب ان حد يفتكرك ولو افتكرك تأكد بيكون عايز حاجه...انا ربنا كرمنى بتلات اصحاب ربنا مايحرمنى منهم ابدا ودول اللى طلعت بيهم طول واحد وعشرين سنه فى الدنيا...يابلاش
يلا كل سنه وانت طيب ...والسنه الجايه تكون احسن ان شاء الله